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dc.contributor.advisorSaa Morales, Ángela Secundina
dc.contributor.authorGomez Cueva, Sonia Karina
dc.date.accessioned2019-10-10T01:01:56Z
dc.date.available2019-10-10T01:01:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6832
dc.descriptionCreative education responds to the new scenarios that affect the formative processes in the teaching-learning model, focused on the incidence of the student. The preparation for autonomous work, the learning of cognitive skills, the adaptation to emergent situations, the development of the entrepreneurial spirit and the creative capacity, the diversification in the ways of learning and teaching, arise as demands of an innovative formation. The experiences developed of the implementation of creative education in middle school students, require previously to have policies and strategies that allow to enhance a culture oriented towards change, creating or strengthening organizations that mobilize internal initiatives, which articulate projects in the medium and long term, which support training, innovative actions via projects and research in pedagogy. The experiences that arise from this research will support the development of creativity in teacher-student relationships and in the performance of subjects. The research carried out in the Federico Froebel educational unit, is emanated from the basic education career, in the Faculty of Social and Educational Legal Sciences of the Technical University of Babahoyo, in which the educational intervention was intended to teach thinking about creatively, through disciplinary content, they showed important results in improving the creativity of middle school students, exposed to experiences. They were applied in all the subjects taught. The application of inventories or questionnaires that diagnose creative talent before and after innovative work, shows significant changes in the improvement of traits such as imagination, confidence, independence and inventiveness, in addition to the improvement in the performance of the subjects. The dissemination and use of creative techniques can be a valuable contribution to improve aspects that affect the quality of student learninges_ES
dc.description.abstractLa educación creativa responde a los nuevos escenarios que afectan a los procesos formativos en el modelo de enseñanza aprendizaje, centrado en la incidencia del estudiante. La preparación para el trabajo autónomo, el aprendizaje de habilidades cognitivas, la adaptación a situaciones emergentes, el desarrollo del espíritu emprendedor y la capacidad creativa, la diversificación en las formas de aprender y de enseñar, surgen como demandas de una formación innovadora. Las experiencias desarrolladas de implementación de la educación creativa en los estudiantes de básica media, requiere previamente contar con políticas y estrategias que permitan potenciar una cultura orientada hacia el cambio, creando o fortaleciendo organismos que movilicen iniciativas internas, que articulen proyectos a mediano y largo plazo, que apoyen la capacitación, las acciones innovadoras vía proyectos e investigación en pedagogía. Las experiencias que surjan de esta investigación, servirán de apoyo para al desarrollo de la creatividad en las relaciones profesor – estudiante y en el rendimiento de las asignaturas. La investigación realizada en la unidad educativa Federico Froebel, es emanada de la carrera de educación básica, en la Facultad de Ciencias Jurídica Sociales y de la Educación de la Universidad Técnica de Babahoyo, en la cual la intervención educativa tenía como finalidad enseñar a pensar en forma creativa, a través de los contenidos disciplinarios, mostraron resultados importantes en el mejoramiento de la creatividad de los estudiantes de básica media, expuestos a las experiencias. Se aplicaron en todas las asignaturas impartidas. La aplicación de inventarios o cuestionarios que diagnostican el talento creativo antes y después del trabajo innovativo, evidencia cambios significativos en el mejoramiento de rasgos como imaginación, confianza, independencia e inventiva, además del mejoramiento en el rendimiento de las asignaturas. La difusión y utilización de técnicas creativas, puede ser un aporte valiosos para mejorar aspectos que inciden en la calidad del aprendizaje de los estudianteses_ES
dc.format.extent33 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectEnseñanza – aprendizajees_ES
dc.subjectEstudianteses_ES
dc.subjectCreatividades_ES
dc.subjectIncidenciaes_ES
dc.titleCreatividad y su incidencia en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de básica media de la Unidad Educativa Federico Froebel del cantón Babahoyoes_ES
dc.typebachelorThesises_ES


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