dc.contributor.advisor | Guerrero Haro, Edgar | |
dc.contributor.author | Banchen Mata, Nahomi Gimabel | |
dc.contributor.author | Perlaza España, Ariel Nathanael | |
dc.date.accessioned | 2025-05-29T14:36:26Z | |
dc.date.available | 2025-05-29T14:36:26Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/18447 | |
dc.description | The impact of technology in education has facilitated not only the presentation of information, but also promotes more interactive and dynamic learning methods. It is proposed that tools such as SimpleMind can improve knowledge organization, promote reading comprehension and facilitate collaborative work among students. A quasi-experimental approach is described in which a sample of students from the Universidad Técnica de Babahoyo of the Pedagogy of Experimental Sciences and Computer Science career was selected. Through data collection techniques, an evaluation of the effects of the implementation of SimpleMind on student learning was carried out. On the other hand, the results show that 47.5% of the respondents consider that collaborative learning has a significant impact on students' motivation. In addition, 50.3% of the respondents believe that this method is highly effective in achieving learning objectives. The research also concludes that SimpleMind not only improves reading comprehension, but also makes. | es_ES |
dc.description | The impact of technology in education has facilitated not only the presentation of information, but also promotes more interactive and dynamic learning methods. It is proposed that tools such as SimpleMind can improve knowledge organization, promote reading comprehension and facilitate collaborative work among students. A quasi-experimental approach is described in which a sample of students from the Universidad Técnica de Babahoyo of the Pedagogy of Experimental Sciences and Computer Science career was selected. Through data collection techniques, an evaluation of the effects of the implementation of SimpleMind on student learning was carried out. On the other hand, the results show that 47.5% of the respondents consider that collaborative learning has a significant impact on students' motivation. In addition, 50.3% of the respondents believe that this method is highly effective in achieving learning objectives. The research also concludes that SimpleMind not only improves reading comprehension, but also makes. | es_ES |
dc.description.abstract | El impacto de la tecnología en la educación, ha facilitado no solo la presentación de información, sino que también promueve métodos de aprendizaje más interactivos y dinámicos. Se plantea que herramientas como SimpleMind pueden mejorar la organización del conocimiento, promover la comprensión lectora y facilitar el trabajo colaborativo entre estudiantes. Se describe un enfoque cuasi-experimental en el que se seleccionó una muestra de estudiantes de la Universidad Técnica de Babahoyo de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales Informática A través de técnicas de recolección de datos, se llevó a cabo una evaluación de los efectos de la implementación de SimpleMind en el aprendizaje de los alumnos. Por otro lado, los resultados muestran que un 47,5% de los encuestados considera que el aprendizaje colaborativo impacta significativamente en la motivación de los estudiantes. Además, un 50,3% sostiene que este método es altamente efectivo para alcanzar los objetivos de aprendizaje. La investigación también concluye que SimpleMind no solo mejora la comprensión lectora, sino que hace el aprendizaje más atractivo y estimulante, se resaltan la facilidad de uso de la herramienta SimpleMind, su capacidad para estructurar conceptos de manera lógica y clara, y su papel en el fomento de un ambiente colaborativo que motiva a los estudiantes. Se destaca que el aprendizaje colaborativo, combinado con el uso de tecnologías educativas, resulta en una experiencia de aprendizaje significativa y eficiente. | es_ES |
dc.format.extent | 57 p. | es_ES |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | BABAHOYO: UTB, 2025 | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Aprendizaje colaborativo | es_ES |
dc.subject | Tecnologías educativas | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje | es_ES |
dc.title | Simplemind y su aporte en el aprendizaje colaborativo en los estudiantes de la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales Informática de la Universidad Técnica de Babahoyo, periodo académico Octubre 2024 - Marzo 2025. | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |