dc.contributor.advisor | HENRIQUEZ CARRERA ELSA GRISELDA | |
dc.contributor.advisor | Babahoyo | |
dc.contributor.author | CEDEÑO QUINTO LEONELA | |
dc.contributor.author | MUÑOZ PEÑAFIEL STEVEEN | |
dc.date.accessioned | 2024-04-12T15:53:34Z | |
dc.date.available | 2024-04-12T15:53:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/16110 | |
dc.description | Neuroeducation is a discipline that aims to combine contributions from neuroscience, psychology, cognitive science and education and focuses on understanding how the brain learns and uses this information to develop methods that can be more effective in guiding proposals for new curricula and new educational policies. The present research project called Neuroeducation and its influence on learning in 2nd year EGB students of the 5 de Junio Educational Unit of the Isla de Bejucal parish has the general objective of determining the influence of Neuroeducation on learning in students of 2nd year EGB June 5 Educational Unit of the Isla de Bejucal parish. In this study, a descriptive methodological approach was used where the influence of Neuroeducation on student learning was detailed and at the same time a detailed and comprehensive vision of how the integration of neuro-educational principles impacts the educational process was established. The study focused on describing the specific pedagogical practices that incorporate Neuroeducation, evaluating how these strategies impact key aspects of learning, such as motivation, attention, information retention and academic performance. In addition, the perceptions of teachers and students about the effectiveness of these practices in the educational process were analyzed. Documentary research was used to develop the theoretical framework, which focused on analyzing and synthesizing information from relevant documentary sources related to Neuroeducation. | es_ES |
dc.description | Neuroeducation is a discipline that aims to combine contributions from neuroscience, psychology, cognitive science and education and focuses on understanding how the brain learns and uses this information to develop methods that can be more effective in guiding proposals for new curricula and new educational policies. The present research project called Neuroeducation and its influence on learning in 2nd year EGB students of the 5 de Junio Educational Unit of the Isla de Bejucal parish has the general objective of determining the influence of Neuroeducation on learning in students of 2nd year EGB June 5 Educational Unit of the Isla de Bejucal parish. In this study, a descriptive methodological approach was used where the influence of Neuroeducation on student learning was detailed and at the same time a detailed and comprehensive vision of how the integration of neuro-educational principles impacts the educational process was established. The study focused on describing the specific pedagogical practices that incorporate Neuroeducation, evaluating how these strategies impact key aspects of learning, such as motivation, attention, information retention and academic performance. In addition, the perceptions of teachers and students about the effectiveness of these practices in the educational process were analyzed. Documentary research was used to develop the theoretical framework, which focused on analyzing and synthesizing information from relevant documentary sources related to Neuroeducation. | es_ES |
dc.description.abstract | La neuroeducación es una disciplina que se propone combinar aportes de la neurociencia, la psicología, la ciencia cognitiva y la educación y se centra en la comprensión de cómo aprende el cerebro y usa esta información para desarrollar métodos que puedan tener mayor eficacia en la guía de propuestas de nuevos currículos y de nuevas políticas educativas. El presente proyecto de investigación llamado Neuroeducación y su influencia en el aprendizaje en los estudiantes de 2do año EGB de la Unidad Educativa 5 de junio de la parroquia Isla de Bejucal tiene como objetivo general determinar la influencia de la Neuroeducación en el aprendizaje en los estudiantes de 2do año EGB Unidad Educativa 5 de Junio de la parroquia Isla de Bejucal. En este estudio se utilizó un enfoque metodologico descriptivo donde se detalló la influencia de la Neuroeducación en el aprendizaje de los estudiantes y a su vez se estableció una visión detallada y comprensiva de cómo la integración de principios neuro educativos impacta en el proceso educativo. El estudio se centró en describir las prácticas pedagógicas específicas que incorporan la Neuroeducación, evaluando cómo estas estrategias impactan en aspectos clave del aprendizaje, como la motivación, la atención, la retención de información y el rendimiento académico. Además, se analizaron las percepciones de docentes y estudiantes sobre la efectividad de estas prácticas en el proceso educativo. Para el desarrollo del marco teórico se usó la investigación documental que se enfocó en analizar y sintetizar información proveniente de fuentes documentales pertinentes relacionados con la Neuroeducación. | es_ES |
dc.format.extent | 62p. | es_ES |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | Babahoyo | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | TIC-UTB-FCJSE-EBAS-000061; | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/ | * |
dc.subject | Neuroeducación | es_ES |
dc.subject | neocórtex | es_ES |
dc.subject | cognitivismo | es_ES |
dc.subject.other | EDUCACIÓN Y DESARROLLO | es_ES |
dc.title | NEUROEDUCACIÓN Y SU INFLUENCIA EN EL APRENDIZAJE EN LOS ESTUDIANTES DE 2DO AÑO EGB UNIDAD EDUCATIVA 5 DE JUNIO DE LA PARROQUIA ISLA DE BEJUCAL | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |