Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorDíaz Chong, Enrique
dc.contributor.authorAviles Gutierrez, Maily Elizabeth
dc.contributor.authorCarranza Espinoza, Julissa Betzayda
dc.date.accessioned2023-12-01T17:19:31Z
dc.date.available2023-12-01T17:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/15452
dc.descriptionIn this research, the relationship between spatial notions and the development of the body schema in children of sublevel I of the "Francisco Huerta Rendón" Educational Unit was explored. The main objective was to identify the level of knowledge of spatial notions in children, describe the difficulties they face in the development of the body schema and determine if there is a correlation between these two areas of development. A non-experimental descriptive-exploratory design with a mixed approach was used. For data collection, techniques such as direct observation were used through an observation sheet focused on children and a questionnaire addressed to parents and teachers, where the results revealed that a significant percentage of children have not yet fully acquired the skills related to spatial notions, so the need to include specific activities to promote this skill in the curriculum is prioritized. It was identified that difficulties in spatial notions can manifest in problems with the body schema, affecting motor coordination and interaction with the environment. The findings of this research will contribute to improving education and promoting comprehensive development in childhood, positively impacting the learning process, as well as the understanding of space and the body in children.es_ES
dc.descriptionIn this research, the relationship between spatial notions and the development of the body schema in children of sublevel I of the "Francisco Huerta Rendón" Educational Unit was explored. The main objective was to identify the level of knowledge of spatial notions in children, describe the difficulties they face in the development of the body schema and determine if there is a correlation between these two areas of development. A non-experimental descriptive-exploratory design with a mixed approach was used. For data collection, techniques such as direct observation were used through an observation sheet focused on children and a questionnaire addressed to parents and teachers, where the results revealed that a significant percentage of children have not yet fully acquired the skills related to spatial notions, so the need to include specific activities to promote this skill in the curriculum is prioritized. It was identified that difficulties in spatial notions can manifest in problems with the body schema, affecting motor coordination and interaction with the environment. The findings of this research will contribute to improving education and promoting comprehensive development in childhood, positively impacting the learning process, as well as the understanding of space and the body in children.es_ES
dc.description.abstractEn esta investigación, se exploró la relación entre las nociones espaciales y el desarrollo del esquema corporal en niños del subnivel I de la Unidad Educativa "Francisco Huerta Rendón". El objetivo principal fue identificar el nivel de conocimiento de las nociones espaciales en los niños, describir las dificultades que enfrentan en el desarrollo del esquema corporal y determinar si existe una correlación entre estas dos áreas de desarrollo. Se empleó un diseño no experimental de tipo descriptivo-exploratorio con un enfoque mixto. Para la recolección de datos se utilizaron técnicas como la observación directa mediante una ficha de observación enfocada en los niños y un cuestionario dirigido a padres y docente, en donde los resultados revelaron que un porcentaje significativo de niños aún no ha adquirido completamente las habilidades relacionadas con las nociones espaciales, por lo que se prioriza la necesidad de incluir actividades específicas para fomentar esta habilidad en el currículo. Se identificó que las dificultades en las nociones espaciales pueden manifestarse en problemas con el esquema corporal, afectando la coordinación motora y la interacción con el entorno. Los hallazgos de esta investigación contribuirán a mejorar la educación y promover un desarrollo integral en la infancia, impactando positivamente en el proceso de aprendizaje, así como en la comprensión del espacio y el cuerpo en los niños.es_ES
dc.format.extent74 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2023es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectNociones espacialeses_ES
dc.subjectEsquema corporales_ES
dc.subjectDesarrollo integrales_ES
dc.titleNociones espaciales y su influencia en el esquema corporal de los niños subnivel 1 de la Unidad Educativa Francisco Huerta Rendónes_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador