dc.contributor.advisor | Vivero Quintero, Cèsar Efrén | |
dc.contributor.author | Ube López, Víctor Daniel | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T16:41:37Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T16:41:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7083 | |
dc.description | Creative education responds to the new scenarios that affect the formative processes in the teaching-learning model, focused on the incidence of the student. The preparation for autonomous work, the learning of cognitive skills, the adaptation to emergent situations, the development of the entrepreneurial spirit and the creative capacity, the diversification in the ways of learning and teaching, arise as demands of an innovative formation. The experiences developed in the implementation of creative education in middle school students, require previously to have policies and strategies that allow to enhance a culture oriented towards change.
Creating or strengthening organizations that mobilize internal initiatives, that articulate projects in the medium and long term, that support training, innovative actions via projects and pedagogy research. The experiences that arise from this research will support the development of creativity in teacher-student relationships and in the performance of subjects. The research carried out in the educational unit “San José, is emanated from the basic education career, in the Faculty of Social and Educational Legal Sciences of the Technical University of Babahoyo, in which the educational intervention was intended to teach thinking creatively
Through disciplinary content, they showed important results in improving the creativity of middle school students, exposed to experiences. They were applied in all the subjects taught. The application of inventories or questionnaires that diagnose creative talent before and after innovative work, evidences significant changes in the improvement of traits such as imagination, confidence, independence and inventiveness, in addition to the improvement in the performance of the subjects | es_ES |
dc.description.abstract | La educación creativa responde a los nuevos escenarios que afectan a los procesos formativos en el modelo de enseñanza aprendizaje, centrado en la incidencia del estudiante. La preparación para el trabajo autónomo, el aprendizaje de habilidades cognitivas, la adaptación a situaciones emergentes, el desarrollo del espíritu emprendedor y la capacidad creativa, la diversificación en las formas de aprender y de enseñar, surgen como demandas de una formación innovadora. Las experiencias desarrolladas de implementación de la educación creativa en los estudiantes de básica media, requiere previamente contar con políticas y estrategias que permitan potenciar una cultura orientada hacia el cambio.
Creando o fortaleciendo organismos que movilicen iniciativas internas, que articulen proyectos a mediano y largo plazo, que apoyen la capacitación, las acciones innovadoras vía proyectos e investigación en pedagogía. Las experiencias que surjan de esta investigación, servirán de apoyo para al desarrollo de la creatividad en las relaciones profesor – estudiante y en el rendimiento de las asignaturas. La investigación realizada en la unidad educativa “San José, es emanada de la carrera de educación básica, en la Facultad de Ciencias Jurídica Sociales y de la Educación de la Universidad Técnica de Babahoyo, en la cual la intervención educativa tenía como finalidad enseñar a pensar en forma creativa.
A través de los contenidos disciplinarios, mostraron resultados importantes en el mejoramiento de la creatividad de los estudiantes de básica media, expuestos a las experiencias. Se aplicaron en todas las asignaturas impartidas. La aplicación de inventarios o cuestionarios que diagnostican el talento creativo antes y después del trabajo innovativo, evidencia cambios significativos en el mejoramiento de rasgos como imaginación, confianza, independencia e inventiva, además del mejoramiento en el rendimiento de las asignaturas | es_ES |
dc.format.extent | 34 p. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | BABAHOYO: UTB, 2019 | es_ES |
dc.rights | openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/ | es_ES |
dc.subject | Estrategia | es_ES |
dc.subject | Didáctica | es_ES |
dc.subject | Pensamiento | es_ES |
dc.subject | Creatividad | es_ES |
dc.title | Estrategias didácticas y su influencia en el desarrollo del pensamiento creativo de los niños de la Unidad Educativa San José de la ciudad de Babahoyo | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |