Show simple item record

dc.contributor.advisorPauta Rios, Ronald Adriano
dc.contributor.authorVera Nieto, Arianna de los Angeles
dc.date.accessioned2022-11-28T22:32:46Z
dc.date.available2022-11-28T22:32:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/13418
dc.descriptionIn the development of this research work whose theme educational methodologies for the teaching of technological tools in the educational unit León De Febres Cordero Province Los Ríos, Canton Puebloviejo, Parish San Juan 2020-2021, which aimed to establish a guide of educational methodologies for the application of technological tools in the aforementioned institution, For which a field research was applied, with a documentary methodology based on the review of the bibliography, in a descriptive work where the deductive method was used for a population of 20 teachers, using the survey as a technique for data collection and the questionnaire as an instrument. As a result, 85% have not promoted any type of audiovisual activity, 65% do not use ICTs as part of a learning model and 55% do not know about the diversity of technological tools to improve student needs in the field of teaching. Thus concluding that it is necessary to design a methodology based on didactic strategies that use technological resources for the teaching-learning process based on the construction of knowledge and self-learning. For this reason, it is recommended the inclusion of active and dynamic methodological techniques and strategies for the generation of constructivist learning with the purpose of using technological resources as tools for in-class and out-of-class work as part of links for pedagogical reinforcement.es_ES
dc.descriptionIn the development of this research work whose theme educational methodologies for the teaching of technological tools in the educational unit León De Febres Cordero Province Los Ríos, Canton Puebloviejo, Parish San Juan 2020-2021, which aimed to establish a guide of educational methodologies for the application of technological tools in the aforementioned institution, For which a field research was applied, with a documentary methodology based on the review of the bibliography, in a descriptive work where the deductive method was used for a population of 20 teachers, using the survey as a technique for data collection and the questionnaire as an instrument. As a result, 85% have not promoted any type of audiovisual activity, 65% do not use ICTs as part of a learning model and 55% do not know about the diversity of technological tools to improve student needs in the field of teaching. Thus concluding that it is necessary to design a methodology based on didactic strategies that use technological resources for the teaching-learning process based on the construction of knowledge and self-learning. For this reason, it is recommended the inclusion of active and dynamic methodological techniques and strategies for the generation of constructivist learning with the purpose of using technological resources as tools for in-class and out-of-class work as part of links for pedagogical reinforcement.es_ES
dc.description.abstractEn el desarrollo del presente trabajo investigativo cuyo tema metodologías educativas para la enseñanza de herramientas tecnológicas en la unidad educativa León De Febres Cordero Provincia Los Ríos, Cantón Puebloviejo, Parroquia San Juan 2020-2021, la cual tuvo como objetivo Establecer una guía de metodologías educativas para la aplicación de herramientas tecnológicas en la institución antes mencionada, para lo cual se aplicó un tipo de investigación el tipo de investigación es de campo, con una metodología documental con base en la revisión de la bibliografía, en un trabajo descriptivo donde se empleó el método deductivo para una población de 20 docentes, empleando como técnica para la recopilación de datos la encuesta e instrumento el cuestionario. Obteniendo como resultado que un 85% no ha fomentado ningún tipo de actividad audiovisual, por otra parte el 65% no emplea las TIC´s como parte de un modelo de aprendizaje y el 55% no conoce de la diversidad de herramientas tecnológicas para mejorar las necesidades estudiantiles en el campo de enseñanza. Concluyendo así que es necesario el diseño de una metodología en base a estrategias didácticas que empleen los recursos tecnológicos para el proceso de enseñanza aprendizaje basado en la construcción de los conocimientos y el autoaprendizaje. Razón por lo cual se recomienda la inclusión de técnicas y estrategias metodológicas activas y dinámicas para la generación de un aprendizaje constructivista con la finalidad de emplear los recursos tecnológicos como herramientas para el trabajo en clase y fuera de esta como parte de vínculos para el refuerzo pedagógico.es_ES
dc.format.extent88 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2022es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectEnseñanza aprendizajees_ES
dc.subjectEstrategias tecnológicases_ES
dc.subjectHerramientas tecnológicases_ES
dc.subjectAprendizaje constructivistaes_ES
dc.titleMetodologías educativas para la enseñanza de herramientas tecnológicas en la Unidad Educativa León de Febres Cordero Provincia Los Ríos, Parroquia San Juan 2020-2021es_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador