dc.contributor.advisor | Tablada Martinez, Gilma | |
dc.contributor.author | Angulo Cornejo, Cinthia Michelle | |
dc.contributor.author | Garces Olvera, Sangy Maribel | |
dc.date.accessioned | 2024-04-23T17:03:39Z | |
dc.date.available | 2024-04-23T17:03:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/16294 | |
dc.description | Reggio Emilia Pedagogy is an educational approach recognized for its emphasis on creativity, active participation and the construction of knowledge, therefore, the present research work aims to analyze the contributions of Reggio Emilia Pedagogy to the development of comprehensive learning of the children of sublevel II of the "León de Febres Cordero" Educational Unit during the period 2023-2024. To carry out this analysis, a qualitative approach with a descriptive research methodology was used. The synthetic analytical method was used to unravel the key elements of Reggio Emilia Pedagogy and its application in the learning process of children. Data collection included classroom observations, a survey with educators and representatives, as well as the analysis of educational material used. The results revealed the positive influence of Reggio Emilia Pedagogy on the comprehensive development of children in sublevel II, highlighting the best practices to adapt this approach to the specific characteristics of children in this sublevel. From the results obtained, conclusions were drawn up that summarize the contributions of Reggio Emilia Pedagogy in the specific context of the "León de Febres Cordero" Educational Unit, serving as a basis for practical recommendations and future research, with the aim of continuous improvement. the quality of the comprehensive learning of children at this sublevel. | es_ES |
dc.description | Reggio Emilia Pedagogy is an educational approach recognized for its emphasis on creativity, active participation and the construction of knowledge, therefore, the present research work aims to analyze the contributions of Reggio Emilia Pedagogy to the development of comprehensive learning of the children of sublevel II of the "León de Febres Cordero" Educational Unit during the period 2023-2024. To carry out this analysis, a qualitative approach with a descriptive research methodology was used. The synthetic analytical method was used to unravel the key elements of Reggio Emilia Pedagogy and its application in the learning process of children. Data collection included classroom observations, a survey with educators and representatives, as well as the analysis of educational material used. The results revealed the positive influence of Reggio Emilia Pedagogy on the comprehensive development of children in sublevel II, highlighting the best practices to adapt this approach to the specific characteristics of children in this sublevel. From the results obtained, conclusions were drawn up that summarize the contributions of Reggio Emilia Pedagogy in the specific context of the "León de Febres Cordero" Educational Unit, serving as a basis for practical recommendations and future research, with the aim of continuous improvement. the quality of the comprehensive learning of children at this sublevel. | es_ES |
dc.description.abstract | La Pedagogía Reggio Emilia es un enfoque educativo reconocido por su énfasis en la creatividad, la participación activa y la construcción del conocimiento, por ello, el presente trabajo de investigación tiene como objetivo analizar los aportes de la Pedagogía Reggio Emilia al desarrollo del aprendizaje integral de los niños del subnivel II de la Unidad Educativa "León de Febres Cordero" durante el periodo 2023-2024. Para llevar a cabo este análisis, se empleó un enfoque cualitativo con una metodología de investigación descriptiva. El método analítico sintético se utilizó para desentrañar los elementos clave de la Pedagogía Reggio Emilia y su aplicación en el proceso de aprendizaje de los niños. La recopilación de datos incluyó observaciones en el aula, encuesta con educadores y representantes, así como el análisis de material educativo utilizado. Los resultados revelaron la influencia positiva de la Pedagogía Reggio Emilia en el desarrollo integral de los niños del subnivel II, destacando las mejores prácticas para adaptar este enfoque a las características específicas de los niños en este subnivel. A partir de los resultados obtenidos, se elaboraron conclusiones que resumen las contribuciones de la Pedagogía Reggio Emilia en el contexto específico de la Unidad Educativa "León de Febres Cordero", sirviendo como base para recomendaciones prácticas y futuras investigaciones, con el objetivo de mejorar continuamente la calidad del aprendizaje integral de los niños en este subnivel. | es_ES |
dc.format.extent | 85 p. | es_ES |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | BABAHOYO: UTB, 2024 | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/ | * |
dc.subject | Pedagogía Reggio Emilia | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje integral | es_ES |
dc.subject | Participación activa | es_ES |
dc.subject | Construcción del conocimiento | es_ES |
dc.title | Pedagogía Reggio Emilia en el desarrollo del aprendizaje integral de los niños de educación inicial II | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |