dc.contributor.advisor | Intriago Alcívar, Glenda | |
dc.contributor.author | León Moreta, Evelin Mariuxi | |
dc.date.accessioned | 2022-09-12T14:47:44Z | |
dc.date.available | 2022-09-12T14:47:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/12442 | |
dc.description | The main exponent of active methodologies is the students, because the progress of significant learning depends on them, considering that active methodologies are related to digital tools for teaching in virtual environments. This research is based on achieving improvements in the teaching process of teachers, so it is necessary to enhance the active methodologies currently used. The general objective of this study is to propose virtual active methodologies to strengthen the teaching process of the teachers of the Educational Unit El Empalme, Guayas. The research is based on analyzing the impact of the dimensions that comprise the active methodologies and the teaching process of teachers, the research method is applied because it can provide new events, with a mixed approach due to the complexity it represents, with a descriptive, explanatory and non-experimental scope. As the main instrument of the field collection we have the questionnaire that will help us to know the opinions of the respondents. For data processing, we used the IBM SPSS statistical tool and the Excel utility, since these programs allow us to observe significant data from the analysis, the sample is made up of 98 teachers from the El Empalme Educational Unit. In conclusion, the virtual active methodologies are positively correlated with the teaching process of teachers, so it is necessary to strengthen these methodologies to improve the process and academic performance. | es_ES |
dc.description | The main exponent of active methodologies is the students, because the progress of significant learning depends on them, considering that active methodologies are related to digital tools for teaching in virtual environments. This research is based on achieving improvements in the teaching process of teachers, so it is necessary to enhance the active methodologies currently used. The general objective of this study is to propose virtual active methodologies to strengthen the teaching process of the teachers of the Educational Unit El Empalme, Guayas. The research is based on analyzing the impact of the dimensions that comprise the active methodologies and the teaching process of teachers, the research method is applied because it can provide new events, with a mixed approach due to the complexity it represents, with a descriptive, explanatory and non-experimental scope. As the main instrument of the field collection we have the questionnaire that will help us to know the opinions of the respondents. For data processing, we used the IBM SPSS statistical tool and the Excel utility, since these programs allow us to observe significant data from the analysis, the sample is made up of 98 teachers from the El Empalme Educational Unit. In conclusion, the virtual active methodologies are positively correlated with the teaching process of teachers, so it is necessary to strengthen these methodologies to improve the process and academic performance. | es_ES |
dc.description.abstract | Las metodologías activas tienen como principal exponente a los estudiantes, porque de ellos depende el progreso de aprendizaje significativo teniendo en cuenta que las metodologías activas están relacionadas con las herramientas digitales para la enseñanza en entornos virtuales. Esta investigación se basa en lograr mejoras en el proceso de enseñanza de los docentes por lo que es necesario potencializar las metodologías activas utilizadas en la actualidad. El objetivo general de este estudio es proponer metodologías activas virtuales para fortalecer el proceso de enseñanza de los docentes de la Unidad Educativa El Empalme, Guayas. La investigación tiene como fundamento analizar el impacto de las dimensiones que comprenden las metodologías activas y el proceso de enseñanza de los docentes, el método de investigación es de tipo aplicado porque pueden aportar nuevos sucesos, con un enfoque mixto por la complejidad que representa, con un alcance descriptivo, explicativo y no experimental. Como instrumento principal de la recolección de campo tenemos el cuestionario que nos ayudara a conocer las opiniones de los encuestados. Para el procesamiento de datos se utilizó la herramienta estadística IBM SPSS, el utilitario Excel ya que estos programas permiten observar datos significativos de los análisis la muestra está formada por 98 a tomada a docentes de la Unidad Educativa El Empalme. En conclusión, las metodologías activas virtuales están positivamente correlacionadas con el proceso de enseñanza de los docentes por lo que es necesario fortalecer estas metodologías para mejorar el proceso y rendimiento académico. | es_ES |
dc.format.extent | 75 p. | es_ES |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | BABAHOYO: UTB, 2022 | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/ | * |
dc.subject | Metodologías activas | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje significativo | es_ES |
dc.subject | Proceso de enseñanza | es_ES |
dc.subject | Herramientas digitales | es_ES |
dc.title | Metodologías activas virtuales para fortalecer el proceso de enseñanza de los docentes en la Unidad Educativa El Empalme, Guayas | es_ES |
dc.type | masterThesis | es_ES |