Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorVera Zapata, Juan Antonio
dc.contributor.authorLluguay Bajaña, Katerine Lisseth
dc.date.accessioned2024-01-09T16:51:33Z
dc.date.available2024-01-09T16:51:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/15598
dc.descriptionParenting or parenting styles can significantly influence children, contribute greatly to children's behavior, and in turn, generate behavioral problems, problems in different areas such as academic, social, emotional, and also the personality of the child. child. The present descriptive research is developed about parenting styles and their influence on the behavior of 5th grade students of basic general education of the educational unit “Replica Eugenio Espejo” of the Babahoyo canton, province of Los Ríos. The objective of this research is to establish the influence of parenting styles on the behavior of the students in question. To carry out the research, the two variables in question were contextualized through bibliographical references. In the same way, data collection was carried out by applying a psychometric test, a prevalence test on parenting styles in parents, and a structured interview. In a group manner, valuable and necessary information was obtained to verify the proposed hypothesis. The results obtained demonstrate a significant influence of parenting styles on children's behavior, giving results in the prevalence test on parenting styles in parents, with the scores being the democratic parenting style with 32%, authoritarian parenting with 54%, permissive parenting styles with 11%, parenting styles with 4%. And a qualitative result that reflects the presence of both acceptable and some incorrect behaviors, where parents demonstrate that their children present behavior in accordance with the parenting styles they practice on infants.es_ES
dc.descriptionParenting or parenting styles can significantly influence children, contribute greatly to children's behavior, and in turn, generate behavioral problems, problems in different areas such as academic, social, emotional, and also the personality of the child. child. The present descriptive research is developed about parenting styles and their influence on the behavior of 5th grade students of basic general education of the educational unit “Replica Eugenio Espejo” of the Babahoyo canton, province of Los Ríos. The objective of this research is to establish the influence of parenting styles on the behavior of the students in question. To carry out the research, the two variables in question were contextualized through bibliographical references. In the same way, data collection was carried out by applying a psychometric test, a prevalence test on parenting styles in parents, and a structured interview. In a group manner, valuable and necessary information was obtained to verify the proposed hypothesis. The results obtained demonstrate a significant influence of parenting styles on children's behavior, giving results in the prevalence test on parenting styles in parents, with the scores being the democratic parenting style with 32%, authoritarian parenting with 54%, permissive parenting styles with 11%, parenting styles with 4%. And a qualitative result that reflects the presence of both acceptable and some incorrect behaviors, where parents demonstrate that their children present behavior in accordance with the parenting styles they practice on infants.es_ES
dc.description.abstractLos estilos de crianza o crianza parental pueden influir significativamente en los hijos, contribuyen en gran magnitud al comportamiento de los niños, y a su vez, generar problemas de conducta, problemas en distintas areas como la académica, social, afectiva, también a la personalidad del niño. La presente investigación descriptiva se desarrolla acerca de los estilos de crianza y su influencia en el comportamiento de los estudiantes de 5to de educación general básica de la unidad educativa “Replica Eugenio Espejo” del cantón Babahoyo, provincia de los Ríos. Siendo el objetivo de esta investigación establecer la influencia de los estilos de crianza en el comportamiento de los estudiantes en mención. Para llevar a cabo la investigación, contextualizó por medio de referentes bibliográficos las dos variables en cuestión, de la misma manera, la recolección de datos se realizó mediante aplicación de test psicométrico, test de prevalencia en estilos de crianza en padres de familia y entrevista estructurada de manera grupal, se obtuvo información valiosa y necesaria para poder comprobar la hipótesis planteada. Los resultados obtenidos demuestran una influencia significativa de los estilos de crianza en el comportamiento de los niños, dando resultados en el test de prevalencia en estilos de crianza en padres de familia, siendo los puntajes, el estilo de crianza democrático con 32%, estilo de crianza autoritario con 54%, estilos de crianza permisivo con 11%, estilos de crianza con 4%. Y un resultado cualitativo que refleja la presencia de comportamientos tanto aceptables y algunos incorrectos, donde los padres demuestran que sus hijos/as presentan un comportamiento de acuerdo a los estilos de crianza que practican sobre los infantes.es_ES
dc.format.extent87 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2023es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectEstilos de crianzaes_ES
dc.subjectInfluenciaes_ES
dc.subjectComportamientoes_ES
dc.subjectNiñoses_ES
dc.titleEstilos de crianza y su influencia en el comportamiento de los estudiantes de 5to de EGB de la Unidad Educativa Replica Eugenio Espejo del cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríoses_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador