Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorVera Zapata, Juan Antonio
dc.contributor.authorHerrera Macías, Jairi Odalis
dc.date.accessioned2023-05-24T22:15:49Z
dc.date.available2023-05-24T22:15:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/13933
dc.descriptionThis qualitative and descriptive research aimed to analyze the incidence of stress in interpersonal relationships of a 22-year-old adolescent. The research was carried out through a structured interview and clinical observation using the DASS 21 scale and Cohen's perceived stress scale. The patient presented symptoms characterized by difficulty concentrating, irritability, discouragement, muscle tension, and constant headaches, as well as negative thoughts about her situation. Throughout the different sessions, it was observed that the patient felt more comfortable and relaxed, which suggests that the therapeutic intervention could have a positive effect on her emotional well-being. The results of this research could be relevant to understanding how stress affects people's ability to establish and maintain healthy relationships, which could have implications for the design of psychological interventions to improve the quality of life of people affected by stress.es_ES
dc.descriptionThis qualitative and descriptive research aimed to analyze the incidence of stress in interpersonal relationships of a 22-year-old adolescent. The research was carried out through a structured interview and clinical observation using the DASS 21 scale and Cohen's perceived stress scale. The patient presented symptoms characterized by difficulty concentrating, irritability, discouragement, muscle tension, and constant headaches, as well as negative thoughts about her situation. Throughout the different sessions, it was observed that the patient felt more comfortable and relaxed, which suggests that the therapeutic intervention could have a positive effect on her emotional well-being. The results of this research could be relevant to understanding how stress affects people's ability to establish and maintain healthy relationships, which could have implications for the design of psychological interventions to improve the quality of life of people affected by stress.es_ES
dc.description.abstractEsta investigación de enfoque cualitativo y tipo descriptiva tuvo como objetivo analizar la incidencia del estrés en las relaciones interpersonales de una adolescente de 22 años. La investigación se llevó a cabo mediante una entrevista estructurada y observación clínica a través de la escala DASS 21 y la escala de estrés percibida de Cohen. La paciente presentó una sintomatología caracterizada por dificultad para concentrarse, irritabilidad, desánimo, tensión muscular y constantes cefaleas, además de pensamientos negativos acerca de su situación. A lo largo de las diferentes sesiones, se observó que la paciente se sentía más cómoda y relajada, lo que sugiere que la intervención terapéutica podría tener un efecto positivo en su bienestar emocional. Los resultados de esta investigación podrían ser relevantes para comprender cómo el estrés afecta la capacidad de las personas para establecer y mantener relaciones saludables, lo que podría tener implicaciones para el diseño de intervenciones psicológicas para mejorar la calidad de vida de las personas afectadas por el estrés.es_ES
dc.format.extent44 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2023es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectAdolescentees_ES
dc.subjectEstréses_ES
dc.subjectRelaciones interpersonaleses_ES
dc.subjectSintomatologíaes_ES
dc.titleEstrés y su incidencia en las relaciones interpersonales de una adolescente de 22 añoses_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador