Show simple item record

dc.contributor.advisorRonda, Nuria
dc.contributor.authorSantillan Mora, Cindy Angelica
dc.date.accessioned2019-07-18T21:56:20Z
dc.date.available2019-07-18T21:56:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6376
dc.descriptionThe adequate use of information and communication technologies in the teaching-learning process has been limited and obstructed by the fact that access to the Internet is limited and there has not been an approach of Tic's with teachers and even worse with the educational act. In this research project the influence of the inappropriate use of technologies in the teaching-learning process was analyzed, in which the documentary modality was used for the collection of information from texts, journals or scientific articles, in the field when performing the information collection, the descriptive and explanatory type, the scientific, inductive, deductive methods, the population that in this case was 5 teachers and 172 students, which showed that they do not have access to the internet in the institution, only in the laboratory, students can not acquire equipment that allows them to access technology, as well as, they do not have a culture for the proper use of technology and teachers know very little about the innovative strategies supported by Tic`s . For which it is proposed the development of a didactic guide of innovative strategies using information and communication technologies in the teaching-learning process, which is expected that once implemented the teaching-learning process is improved in the institution of study.es_ES
dc.description.abstractEl uso adecuado de las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de enseñanza aprendizaje se ha visto limitado y obstruido por cuanto el acceso al internet es limitado y no ha existido un acercamiento de las Tic`s con los docentes y peor aún con el acto educativo. En este proyecto de investigación se analizó la influencia del uso inadecuado de las tecnologías en el proceso de enseñanza aprendizaje, en el mismo que se utilizó la modalidad documental para la recolección de información proveniente de textos, revistas o artículos científicos, de campo al realizar la recolección de la información, el tipo descriptivo y explicativo, los métodos científico, inductivo, deductivo, la población que en este caso fue de 5 docentes y 172 estudiantes, los cuales evidenciaron que no tienen acceso al internet en la institución más que solo en el laboratorio, los estudiantes no pueden adquirir por su peculio equipos que le permitan acceder a la tecnología, así como, estos no poseen una cultura para el buen uso de la tecnología y los docentes conocen muy poco de las estrategias innovadoras apoyadas por las Tic`s. Para lo cual se propone la elaboración de una Guía didactica de estrategias innovadoras utilizando las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de enseñanza aprendizaje, de la que se espera que una vez implementada se mejora el proceso de enseñanza aprendizaje en la institución de estudio.es_ES
dc.format.extent120 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectTecnologíases_ES
dc.subjectInformaciónes_ES
dc.subjectUsoes_ES
dc.subjectProceso de enseñanza aprendizajees_ES
dc.titleEl uso inadecuado de la tecnología y su incidencia en el aprendizaje de los estudiantes de la Escuela de Educación Básica Jorge Icaza Delgado del cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríoses_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess