Show simple item record

dc.contributor.advisorReal Zumba, Gina
dc.contributor.authorQuinto Mendoza, Jenny Alexandra
dc.date.accessioned2019-07-18T21:43:27Z
dc.date.available2019-07-18T21:43:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6374
dc.descriptionThe present research work is carried out in order to detect the problems that affect the teaching-learning process of the students of the Educational Unit "19 de Agosto" of the Cone parish, Yaguachi canton, Guayas province. The participation of the family in education plays a very important role, because it is within it where children obtain the basic learning that allows them to function within society. The participation of the family in the educational process has always been present, however for some time, the school has been seen by a part of society only as the space where they are provided with close supervision of the children, as a simple "Daycare" where parents who work can leave their children with the certainty that they will be safe, however, this has caused that parents are not involved in the work of children, leaving them alone and with little control at this stage so important: his school education. The family must understand that it plays a primordial role in the preparation of their children since they are the ones who provide the first teachings and by being present in the school activities they will be able to form children and participate with great security and self-esteem. In the national and local context, the little participation of the family is a problem that greatly affects the development of school children, in most cases the family does not intervene in the educational process fully because of the social reality we live in. Country, dysfunctional homes, work schedules of family members and lack of academic preparation cause that the necessary help is not given in the tasks entrusted by the teachers causing low academic performance. The school stage is always difficult for the children, the separation of the home generates an imbalance, the parents are the basic support in the education of their children and their support is fundamental for their adaptation in the classroom context. The relationship between family and school is transcendental for the integral formation of the human being. The need to collaborate closely parents and teachers allows to develop and increase skills in the individual that favor their integration and adaptation to the environment in a dynamic way. This research has a great educational impact mainly in the teachers of the aforementioned educational institution because it is a problem that afflicts all the basic years.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación se realiza con el fin de detectar las problemáticas que afectan en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de la Unidad Educativa “19 de Agosto” de la parroquia Cone, cantón Yaguachi, provincia del Guayas. La participación de la familia en la educación juega un papel muy importante, porque es dentro de ella donde los niños obtienen los aprendizajes básicos que le permite desenvolverse dentro de la sociedad. La participación de la familia en el proceso educativo siempre ha estado presente, sin embargo desde hace algún tiempo, la escuela ha sido vista por una parte de la sociedad solamente como el espacio en donde se les brinda vigilancia cercana a los hijos, como una simple “guardería” donde los padres que trabajan pueden dejar a sus hijos con la certeza de que estarán seguros, sin embargo, esto ha ocasionado que los padres no se involucren en las labores de los hijos, dejándolos solos y con poco control en esta etapa tan importante: su formación escolar. La familia debe comprender que juega un papel primordial en la preparación de sus hijos ya que ellos son los que proporcionan las primeras enseñanzas y al estar presente en las actividades escolares lograran formar niños y niñas participativos y con gran seguridad y autoestima. En el contexto tanto nacional como local la poca participación de la familia es un problema que afecta grandemente al desenvolvimiento de los escolares, en la mayoría de los casos la familia no interviene en el proceso educativo a cabalidad debido a la realidad social que vivimos en el país, los hogares disfuncionales, los horarios de trabajo de los miembros de la familia y la falta de preparación académica causa que no se brinde la ayuda necesaria en las tareas encomendadas por los docentes ocasionando bajo rendimiento académico. La etapa escolar es siempre difícil para los niños, la separación del hogar genera un desequilibrio, los padres de familia son el soporte básico en la educación de sus hijos y su apoyo es fundamental para su adaptación en el contexto áulico. La relación entre familia y escuela es trascendental para la formación integral del ser humano. La necesidad de colaborar estrechamente padres de familia y maestros permite desarrollar e incrementar competencias en el individuo que favorezcan su integración y adaptación al medio de forma dinámica. Esta investigación tiene un gran impacto educativo principalmente en los docentes de la institución educativa antes mencionada debido a que es un problema que aqueja a todos los años básicos.es_ES
dc.format.extent120 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectLa familiaes_ES
dc.subjectAcompañamiento en las tareas extracurriculareses_ES
dc.subjectProceso educativoes_ES
dc.titleParticipción de la familia en el proceso de enseñanza aprendizaje de los/las estudiantes de la Unidad Educativa 19 de Agosto del cantón Yaguachi, parroquia Conees_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess