Show simple item record

dc.contributor.advisorVivero Quintero, Cesar Efrén
dc.contributor.authorCruz Escobar, Lisbeth de los Ángeles
dc.date.accessioned2019-07-18T21:09:13Z
dc.date.available2019-07-18T21:09:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6369
dc.descriptionThe present investigation includes the study carried out on Influence in the interactive methodological strategies for the language and literature learning of the students of the Fourth Year of Basic Education in the Particular Educational Unit "Father Marcos Benetazzo" of the Babahoyo canton. Once the analysis of the data obtained through the application of the surveys to the two study groups was carried out: teachers and students, by means of which it was possible to determine that the methods, techniques and procedures for teaching Language and Literature applied by the teachers are not adequate, because they do not receive continuous training so they are not up-to-date and capable of teaching good language and literature, it was established that there is an urgent need to carry out teacher training of updating on methodological strategies for teaching - learning of Language and Literature. The theoretical foundation was developed based on the matrix of the operationalization of the variables. By its modality it is a socio - educational research that by its nature is qualitative, sustained with a bibliographic - documentary work reinforced with a field investigation, applied by means of the technique of the survey whose questionnaire gathered the information of the totality of the investigated population, formed by teachers and students of the fourth grade of basic education of the aforementioned educational institution, through these results it was concluded that it is essential to put into practice teacher training to serve as a tool for teachers to teach through appropriate methodological strategies, updated knowledge of Language and Literature. The direct beneficiaries are the teachers and students of this educational institution.es_ES
dc.description.abstractLa presente investigación comprende el estudio realizado sobre Influencia en las estrategias metodológicas interactivas para el aprendizaje en lengua y literatura de los estudiantes del Cuarto Año de Educación Básica en la Unidad Educativa Particular “Padre Marcos Benetazzo” del cantón Babahoyo. Una vez que se realizó el análisis de los datos obtenidos mediante la aplicación de las encuestas a los dos grupos de estudio: maestros y estudiantes, mediante los cuales se logró determinar que los métodos, técnicas y procedimientos para enseñanza de Lengua y Literatura aplicados por los docentes no son los adecuados, debido a que no reciben una capacitación continua por lo que no se encuentran actualizados y en capacidad de impartir una buena enseñanza de Lengua y Literatura, se llegó a establecer que existe la necesidad urgente de llevar a cabo una capacitación docente de actualización sobre estrategias metodológicas para la enseñanza – aprendizaje de Lengua y Literatura. La fundamentación teórica se desarrolló tomando como base la matriz de la operacionalización de las variables. Por su modalidad es una investigación socio – educativa que por su naturaleza es cualitativa, sustentada con un trabajo bibliográfico-documental reforzado con una investigación de campo, aplicada mediante la técnica de la encuesta cuyo cuestionario recopiló la información de la totalidad de la población investigada, conformada por los docentes y estudiantes de los cuarto grado de educación básica de la institución educativa ya mencionada, mediante estos resultados se concluyó que es fundamental poner en práctica la capacitación docente para que sirva como herramienta para que los docentes impartan mediante estrategias metodológicas adecuadas, los conocimientos actualizados de Lengua y Literatura. Los beneficiarios directos son los docentes y estudiantes de esta institución educativa.es_ES
dc.format.extent126 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectEstrategias Metodológicases_ES
dc.subjectTécnicases_ES
dc.subjectRendimiento Escolares_ES
dc.subjectEnseñanza – aprendizajees_ES
dc.titleInfluencia en las estrategias metodológicas interactivas, para el aprendizaje en lengua y literatura de los estudiantes del cuarto año de educación básica en la Unidad Educativa Particular “Padre Marcos Benetazzo” del cantón Babahoyoes_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess