Show simple item record

dc.contributor.advisorDuarte Mendoza, Mayra del Rocio
dc.contributor.authorVera Cevallos, John Javier
dc.date.accessioned2019-06-14T21:03:52Z
dc.date.available2019-06-14T21:03:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6083
dc.descriptionThe present investigation refers to the base of the problem recognizing the affectation that the Bullying causes in the cognitive development in the students of the School of Basic Education Ecuadorian. The intention was to determine the cause of the influence on the students, discover the problems that are presented in the Educational Unit and the planning of the prevention of bullying to sensitize students, parents and teachers on the importance of preventing violence between students. victims of bullying. To achieve the objectives, research techniques and instruments have been used, such as surveys of students, parents and teachers to identify the reasons for the problem. The theories that evidence this research are based on the scientific and pedagogical contributions established in the theoretical framework, as well as the different types of research that agreed to find the results proposed for the research. The proposal establishes the "Planning of workshops to prevent bullying" to inform them of the consequences of bullying in the cognitive development of students.es_ES
dc.description.abstractLa presente investigación se desarrolló en la base del problema reconociendo la afectación que ocasiona el Bullying en el desarrollo cognitivo en los estudiantes de la Escuela de Educación Básica Ecuatoriano. La intención fue determinar la causa de la influencia en los estudiantes, descubrir los problemas que se presentan en la Unidad Educativa y con la planificación de talleres de prevención del Bullying sensibilizar a estudiantes, padres de familia y docentes sobre la importancia de prevenir la violencia entre pares, ya que así se puede mejorar el desarrollo cognitivo en los estudiantes victimas de Bullying. Para alcanzar los objetivos se utilizaron técnicas e instrumentos de investigación como las encuestas a estudiantes, padres de familia y docentes para identificar las razones del problema. Las teorías que evidencian esta investigación se sustentan en contribuciones científicas y pedagógicas establecidas en el marco teórico, al igual que los diferentes tipos de investigación que accedieron encontrar resultados propicios para la investigación. En la propuesta se establece la “Planificación de talleres de prevención del Bullying” para dar a conocer las consecuencias del Bullying en el desarrollo cognitivo en los estudiantes.es_ES
dc.format.extent145 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectBullyinges_ES
dc.subjectAcoso escolares_ES
dc.subjectDesarrollo cognitivoes_ES
dc.subjectTallereses_ES
dc.titleBullying y desarrollo cognitivo en los estudiantes de la Escuela de Educación Básica Ecuatorianoes_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess