Show simple item record

dc.contributor.advisorNavarrete Ortega, Relfa Magdalena
dc.contributor.authorValencia Calle, Lisseth Vivianna
dc.date.accessioned2019-06-14T20:51:31Z
dc.date.available2019-06-14T20:51:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6081
dc.descriptionThe psychological well-being can be conceptualized as the advancement of the preponderances and individual progress, in which the subject will manifest effectively being well with himself and in life, as he distinguishes within himself the impression of well-being, while assertiveness is the ability that can have an individual to express in a concrete and simple way the desires, feelings, ideas, personal rights, negative or positive emotions and with this does not harm others to be sincere The positive attitude of coping with stress allows not to be influenced by anger, disappointment or other negative factors, so that it makes decisions that leave an open channel of communication with others, respecting itself, but it must be emphasized that during the human advancement in the adolescence stage physical and psychic changes are experienced that can cause problems, therefore, the person must obtain psychological well-being as a tool to live entirely. The objective of this research is to establish the relationship between stress coping styles and psychological well-being in children of the Basic Education School "Celeste Carlier Fuentes", which was considered a sample of 150 respondents, among students, parents of family and teachers. After assessing the adolescents, with the data obtained the descriptive statistical process was worked on and with the results when interpreting them, the hypothesis that stress coping styles are related to the psychological well-being of the children is accepted. According to the above, it was necessary to elaborate the proposal, which offers an Information Program on stress coping styles to maintain psychological well-being, establishing an integral formation in children.es_ES
dc.description.abstractEl bienestar psicológico puede ser conceptualizado como el adelanto de las preponderancias y progreso individual, en la que el sujeto manifestará efectivamente estar bien consigo mismo y en la vida, pues distingue dentro de sí, la impresión de bienestar, mientras que la asertividad es la capacidad que puede tener un individuo para poner de manifiesto de manera concreta y sencilla los deseos, sentimientos, ideas, derechos personales, emociones negativas o positivas y con ello no daña a otros al ser sincero La actitud positiva de afrontamiento al estrés permite no dejarse influir por el enfado, la desilusión u otros factores negativos, de manera que toma decisiones que dejan un canal abierto de comunicación con los demás, respetándose a sí mismo, pero hay que destacar que durante el adelanto humano en la etapa de la adolescencia se viven cambios físicos y psíquicos que pueden ocasionar problemas, por ello, la persona debe obtener el bienestar psicológico como herramienta para vivir enteramente. El objetivo de esta investigación es establecer la relación los estilos de afrontamiento del estrés con el bienestar psicológico en los niños de la Escuela de Educación Básica “Celeste Carlier Fuentes”, por lo que se consideró una muestra de 150 encuestados, entre estudiantes, padres de familia y docentes. Después de valorar a los adolescentes, con los datos obtenidos se trabajó el proceso estadístico descriptivo y con los resultados al interpretarlos se acepta la hipótesis que indica que los estilos de afrontamiento del estrés tienen relación con el bienestar psicológico de los niños. De acuerdo a lo anterior fue necesario elaborar la propuesta, que ofrece un Programa de información sobre los estilos de afrontamiento del estrés para mantener el bienestar psicológico, estableciendo una formación integral en los niños.es_ES
dc.format.extent146 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectBienestares_ES
dc.subjectAsertividades_ES
dc.subjectAfrontamientoes_ES
dc.subjectEstréses_ES
dc.titleEstilos de afrontamiento del estrés y el bienestar psicológico en los niños de la Escuela De Educación Básica Celeste Carlier Fuenteses_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess