Show simple item record

dc.contributor.advisorRomero Ramírez, Herman
dc.contributor.authorCamacho Quinde, Rosa Elena
dc.contributor.authorMoncerrate Vera, Elizabeth Sandra
dc.date.accessioned2019-05-25T23:27:28Z
dc.date.available2019-05-25T23:27:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/5865
dc.descriptionIntroduction.- This research investigates how the increase and incorporation of electronic devices in the workplace, educational, family and social to stay long hours in front of computers favoring the appearance of visual problems, such as fatigue or eye stress is the response of the eye against excessive muscular effort over a long period of time and refractive errors. Objectives.- The aim is to establish the influence of visual stress on refractive determination in teachers of the Educational Unit "José María Estrada Coello", Babahoyo, Los Ríos, October 2018 - April 2019. Methodology.- This project is an explanatory descriptive research, with a temporal and prospective dimension, taking as sample the totality of the teachers that work in the Educational Unit "José Maria Estrada Coello", applied survey techniques, direct observation and the documented review. Results.- A greater percentage of the female gender was evidenced with 96% of the male population of 4% with visual problems due to visual stress. The majority of teachers (as), are older than 36 years, although the superior rank is in the age of 47 to 57 years of age with 40%. 64% if they have noticed changes in their vision when they are stressed in their daily days. Conclusions.- Among the refractory defects, presbyopia is present in 32 teachers surveyed, or 64% of the population has the highest incidence, followed by hyperopia with 20% and stigmatism with 16%.es_ES
dc.description.abstractIntroducción.- Esta investigación indaga como el aumento e incorporación de uso de dispositivos electrónicos en el medio laboral, educativo, familiar y social a permanecer largas jornadas delante de ordenadores favoreciendo aparición de problemas visuales, como la fatiga o estrés ocular es la respuesta del ojo frente al esfuerzo muscular excesivo durante un largo período de tiempo y los defectos refractivos Objetivos.- Se busca como objetivo establecer la influencia del estrés visual en la determinación refractiva en docentes de la Unidad Educativa “José María Estrada Coello”, Babahoyo, Los Ríos, octubre 2018 - Abril 2019. Metodología.- Este proyecto es de una investigación tipo descriptivo explicativo, con dimensión temporal y prospectiva, tomando como muestra la totalidad de los docentes que laboran en la Unidad Educativa “José María Estrada Coello”, se aplicaron técnicas de encuestas, observación directa y la revisión documentada. Resultados.- Se evidencio un mayor porcentaje del género femenino con el 96% sobre el masculino de 4% con problemas visuales por estrés visual. La mayoría de los docentes (as), son mayor de 36 años, aunque el rango superior es en la edad de 47 a 57 años de edad con el 40%. El 64% si han notado cambios en su visión cuando están estresados en sus jornadas diarias. Conclusiones.- Entre los defectos refractarios la presbicia está presente en 32 docentes encuestados, o el 64% de la población es el de mayor incidencia, seguido por la hipermetropía con el 20% y el estigmatismo con el 16%.es_ES
dc.format.extent96 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectEstrés visuales_ES
dc.subjectDeterminación refractivaes_ES
dc.subjectDocenteses_ES
dc.titleEstrés visual y su influencia en la determinación refractiva en docentes de la Unidad Educativa José María Estrada Coello, Babahoyo Los Ríos, octubre 2018 - abril 2019es_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess