Show simple item record

dc.contributor.advisorSalazar Sanchez, Maria Elena
dc.contributor.authorBlacio Litardo, David Lorenzo
dc.date.accessioned2018-12-13T17:40:14Z
dc.date.available2018-12-13T17:40:14Z
dc.date.issued2018-12-13
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/4987
dc.descriptionThis research project is supported by studies conducted in the international, national and local context on didactic resources that are those materials that favor the teaching-learning process and facilitate the interpretation of content that the teacher has to teach. The main objective was to determine the incidence of didactic resources in the academic performance of the first-year students of electricity of the secondary school "Simón Bolívar", with the purpose of observing the effects of the problem in the classroom. The contents are based on the theory of Significant Learning by David Ausubel. In the research study the random sampling technique was used, represented by 16 teachers and 40 students. The results indicate 87.5% (14) and 40% of the students corroborate that the institution lacks didactic resources, 15% sometimes and 10% do not use didactic material in the classroom. 62.5% of teachers do not involve students in the preparation of resources, just as Tics do not apply in the educational process. In reference to the methodologies, 50% are not adequate in the development of competencies. Finally, measuring the implementation of a 100% technical guide will have a positive impact on academic performance and educational processeses_ES
dc.description.abstractEl presente proyecto de investigación se apoya en estudios realizados en el contexto Internacional, nacional y local sobre los recursos didácticos que son aquellos materiales que favorecen el proceso de enseñanza aprendizaje y facilitan la interpretación de contenidos que el docente ha de enseñar. El objetivo principal fue determinar la incidencia de los recursos didácticos en el desempeño académico de los estudiantes de primer año de electricidad del colegio fiscal de bachillerato “Simón Bolívar”, con el propósito de observar los efectos de la problemática en el aula. Los contenidos se basan en la teoría del Aprendizaje Significativo de David Ausubel. En el estudio de investigación se empleó la técnica de muestreo, aleatorio representada por 16 docentes y 40 estudiantes. Los resultados indican en un 87,5% (14) y el 40% de los estudiantes corroboran que la institución carece de recursos didácticos, el 15% a veces y 10% no utilizan material didáctico en el aula. El 62,5% de los docentes no involucra a los estudiantes en la elaboración de recursos, al igual que no aplican las Tics en el proceso educativo. En referencia a las metodologías el 50% no son las adecuadas en el desarrollo de competencias. Finalmente, la medición a la implementación de una guía técnica el 100%, tendrá un impacto positivo en cuanto al desempeño académico y los procesos educativoses_ES
dc.format.extent152 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBabahoyo: UTB, 2017es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectRecursos didácticoses_ES
dc.subjectDesempeño académicoes_ES
dc.titleRecursos didácticos y su incidencia en el desempeño académico de los estudiantes de electricidad del primer año del colegio fiscal de bachillerato “Simón Bolívar” cantón Guayaquil, provincia Guayases_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess