Show simple item record

dc.contributor.advisorLópez Bustamante, Golda Geovanna
dc.contributor.authorGonzabay Franco, Diana Carolina
dc.date.accessioned2018-05-08T20:54:30Z
dc.date.available2018-05-08T20:54:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/3761
dc.descriptionDifferent studies have shown that the children's game acquires a particular importance in the formation of the child's character and habits. Through the playful activity, the child affirms his personality, develops his imagination and enriches his bonds and social manifestations. The study and observation of children's games are a valuable means to know the child's psychology and its evolution. The first thing that defines the game is pleasure, the game is always fun and usually arouses excitement and makes signs of joy appear. Each type of game generates different types of pleasure, it is pleasure to be cause, to cause effects, sensorimotor pleasure, pleasure to create and destroy without fault ... in short, pleasure to interact and share. In the same way, the game is an experience of freedom since it takes place on a psychic background characterized by freedom of choice. It is a voluntary activity freely chosen that does not admit external impositions. Although when the game is group has to abide by the rules of the game. The game is mainly a process, its motivations are intrinsic, it does not have extrinsic goals or purposes. Likewise, the game is an activity that implies action and active participation. Fiction is considered as a constitutive element of the game. Playing is the "as if" of reality, while at the same time being aware of fiction. Fiction implies opposition to the function of the real and allows the child to free himself from the impositions that the real imposes on him to act and function with his own norms and rules that he imposes on himself. The game is a serious activity, because it activates all the resources and capabilities of the personality. The game for the child is the equivalent of adult work. By the successes in the game improves their self-esteem, is a mechanism of self-assertion of personality. Although the game can be seen as a form of rest and absence of effort, we can see that this can involve a great effort. Many games have severe rules, and costly activities or arduras that look for difficulty, while in other occasions they pass in the middle of calm repetitions and without another intention that the obtaining of pleasurees_ES
dc.description.abstractDiferentes estudios han demostrado que el juego infantil adquiere una particular trascendencia en la formación del carácter y los hábitos del niño/a. Mediante la actividad lúdica, el niño/a afirma su personalidad, desarrolla su imaginación y enriquece sus vínculos y manifestaciones sociales. El estudio y la observación del juego infantil constituyen un valioso medio para conocer la psicología del niño/a y su evolución. Lo primero que define el juego es el placer, el juego siempre es divertido y generalmente suscita excitación y hace aparecer signos de alegría. Cada tipo de juego genera distintos tipos de placer, es placer de ser causa, de provocar efectos, placer sensomotriz, placer de crear y destruir sin culpa…en definitiva, placer de interactuar y compartir. De la misma manera el juego es una experiencia de libertad ya que se produce sobre un fondo psíquico caracterizado por libertad de elección. Es una actividad voluntaria libremente elegida que no admite imposiciones externas. Aunque cuando el juego es grupal tiene que acatar las reglas del juego. El juego es sobre todo un proceso, sus motivaciones son intrínsecas no tiene metas o finalidades extrínsecas. Así mismo el juego es una actividad que implica acción y participación activa. Se considera la ficción como un elemento constitutivo del juego. Jugar es el “como sí” de la realidad, teniendo al mismo tiempo conciencia de ficción. La ficción implica oposición con la función de lo real y le permite al niño/a liberarse de las imposiciones que lo real le impone para actuar y funcionar con sus propias normas y reglas que a sí mismo/a se impone. El juego es una actividad seria, porque en ella se activan todos los recursos y capacidades de la personalidad. El juego para el niño/a es el equivalente al trabajo del adulto. Por los aciertos en el juego mejora su autoestima, es un mecanismo de autoafirmación de la personalidad. Aunque el juego se pueda ver como una forma de descanso y ausencia de esfuerzo, podemos observar que este puede implicar un gran esfuerzo. Muchos juegos poseen reglas severas, y actividades costosas o arduras que buscan dificultad, mientras en otras ocasiones transcurren en medio de tranquilas repeticiones y sin otra intención que la obtención de placer.es_ES
dc.format.extent107 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBabahoyo: UTB, 2017es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectDesarrollo del lenguajees_ES
dc.subjectNiños y niñases_ES
dc.subjectJuegoses_ES
dc.titleJuego en el desarrollo del lenguaje de los niños y niñas de sexto grado de la Escuela de Educación Básica Francisco Piana Ratto 2017es_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess