Show simple item record

dc.contributor.advisorPSC. CL. VERDESOTO GALEAS JANETT DEL ROCIO. MSc., Incógnito
dc.contributor.authorVERA ARREAGA NAYDELIN MADELEIN
dc.contributor.authorDE LA CRUZ GUERRERO MADELIN YANELA
dc.date.accessioned2024-10-28T15:47:29Z
dc.date.available2024-10-28T15:47:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/17682
dc.descriptionStress is a physical, psychological, and mental reaction of the organism to a difficult situation, also known as a personal imbalance, the internal and external imbalance, as well as the way the subject manages the situation. On the other hand, emotional intelligence is the ability to recognize personal and environmental emotions. This ability is embedded in self-awareness, knowing how to direct emotions positively. The interest of this investigation focuses on determining how stress affects the emotional intelligence of students. To achieve this, the level of perceived stress was evaluated using the Perceived Stress Scale (PPS-14) and Daniel Goleman's emotional intelligence test to determine the student's orientation. These instruments were applied to 76 adolescents from the "Babahoyo Educational Unit". The investigation was conducted descriptively and concluded that stress affects the emotional intelligence of eighth-grade students from the institution.es_ES
dc.descriptionStress is a physical, psychological, and mental reaction of the organism to a difficult situation, also known as a personal imbalance, the internal and external imbalance, as well as the way the subject manages the situation. On the other hand, emotional intelligence is the ability to recognize personal and environmental emotions. This ability is embedded in self-awareness, knowing how to direct emotions positively. The interest of this investigation focuses on determining how stress affects the emotional intelligence of students. To achieve this, the level of perceived stress was evaluated using the Perceived Stress Scale (PPS-14) and Daniel Goleman's emotional intelligence test to determine the student's orientation. These instruments were applied to 76 adolescents from the "Babahoyo Educational Unit". The investigation was conducted descriptively and concluded that stress affects the emotional intelligence of eighth-grade students from the institution.es_ES
dc.description.abstractEl estrés es una reacción física, psicológica y mental del organismo ante una situación difícil, también se la conoce como un desequilibrio que presenta la persona, este concepto lo destaca de manera interna o externa, la frecuencia y además la manera en que el sujeto maneja dicha situación. Por otro lado, la inteligencia emocional es la capacidad de reconocer las emociones personales como la del entorno. Esta habilidad se inmersa en la autoconciencia (reflexionar) saber dirigir las emociones de manera positiva ante alguna situación generada por un malestar. Es así como nace el interés de la presente investigación en determinar cómo afecta el estrés en la inteligencia emocional de los estudiantes, esta indagación se la realizo con una muestra de 76 adolescentes de la Unidad Educativa “Babahoyo”. Se opto por realizar una investigación de manera descriptiva, ya que se describirá cada una de las variables para realizar una conclusión del proyecto, con un diseño no experimental dado a que la variable para esta ocasión no fue manipulada, con un enfoque cuantitativo ya que se utilizaron los instrumentos previos para el objetivo de la presente investigación, para ellos se evaluó el nivel de estrés de la persona mediante la escala de estrés percibido (PPS-14) datos que como resultado se obtuvo una frecuencia alta al momento de presentar nerviosidad y el test de inteligencia emocional de Daniel Goleman donde la mayoría de la población estudiantil dio a conocer que le presta poca atención a sus emociones, se pudo concluir que el estrés incide en la inteligencia emocional de los estudiantes de octavo curso de la Institución.es_ES
dc.format.extent86p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYOes_ES
dc.relation.ispartofseriesTIC-UTB-FCJSE-PSICOLOGIA-000065;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectEstréses_ES
dc.subjectinteligencia emocionales_ES
dc.subjecthabilidadeses_ES
dc.subject.otherPSICOLOGIAes_ES
dc.titleESTRÉS E INTELIGENCIA EMOCIONAL EN LOS ESTUDIANTES DE OCTAVO CURSO DE LA UNIDAD EDUCATIVA BABAHOYOes_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States