Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorTorres Díaz, Sara
dc.contributor.authorCárdenas Arindia, Luisa Enriqueta
dc.date.accessioned2021-03-12T16:36:03Z
dc.date.available2021-03-12T16:36:03Z
dc.date.issued2020-11
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/9151
dc.descriptionThe case study refers that the teachers of the Francisco Huerta Rendón Educational Unit, from the city of Babahoyo, know Active Learning Methodologies. Objectives.- Evaluate the application of active learning methodologies in the teaching practice of the FRANCISCO HUERTA RENDÓN EDUCATIONAL UNIT, determining their importance in online classes, distinguishing the most applied methodologies during the teaching and learning process. Methods.- Cross-sectional survey carried out on a sample of 37 teachers from the U.E.F.H.R. at all levels, with a questionnaire of 5 key questions that range from their knowledge to the degree of applicability of these methodologies; based on the connectivity and dropout data of students in the current school period. Results.- 87.50% of the teachers surveyed claim to know the active learning methodologies; of which 46.9% have not defined the moment in which this methodology is applied; 71.88% claim to have participated in the training provided by the Ministry of Education, only 56% highlight the usefulness of these seminars in classroom work. Conclusions.- We determine that teachers know and participate in training and improvement courses offered by the Ministry of Education; They recognize the importance of implementing methodologies in their daily practice, but they do not have practical examples that make their implementation possible in the teaching-learning process, which reduces the effectiveness of current methodological strategies.es_ES
dc.descriptionThe case study refers that the teachers of the Francisco Huerta Rendón Educational Unit, from the city of Babahoyo, know Active Learning Methodologies. Objectives.- Evaluate the application of active learning methodologies in the teaching practice of the FRANCISCO HUERTA RENDÓN EDUCATIONAL UNIT, determining their importance in online classes, distinguishing the most applied methodologies during the teaching and learning process. Methods.- Cross-sectional survey carried out on a sample of 37 teachers from the U.E.F.H.R. at all levels, with a questionnaire of 5 key questions that range from their knowledge to the degree of applicability of these methodologies; based on the connectivity and dropout data of students in the current school period. Results.- 87.50% of the teachers surveyed claim to know the active learning methodologies; of which 46.9% have not defined the moment in which this methodology is applied; 71.88% claim to have participated in the training provided by the Ministry of Education, only 56% highlight the usefulness of these seminars in classroom work. Conclusions.- We determine that teachers know and participate in training and improvement courses offered by the Ministry of Education; They recognize the importance of implementing methodologies in their daily practice, but they do not have practical examples that make their implementation possible in the teaching-learning process, which reduces the effectiveness of current methodological strategies.es_ES
dc.description.abstractEl estudio de caso refiere que los docentes de la Unidad Educativa Francisco Huerta Rendón, de la ciudad de Babahoyo, conocen Metodologías Activas de Aprendizaje. Objetivos.- Evaluar la aplicación de las metodologías activas de aprendizaje en la práctica docente de la UNIDAD EDUCATIVA FRANCISCO HUERTA RENDÓN, determinando su importancia en las clases en línea, distinguiendo las metodologías más aplicadas durante el proceso de enseñanza y aprendizaje. Métodos.- Encuesta transversal realizada a una muestra de 37 docentes de la U.E.F.H.R. en todos sus niveles, con un cuestionario de 5 preguntas claves que van desde su conocimiento hasta el grado de aplicabilidad de dichas metodologías; teniendo como base los datos de conectividad y deserción de estudiantes en el presente periodo lectivo. Resultados.- el 87,50% de los docentes encuestados afirman conocer las metodologías activas de aprendizaje; de los cuales un 46,9% no tienen definido el momento en el aplica dicha metodología; El 71,88% afirma haber participado en las capacitaciones brindadas por el Ministerio de Educación, solo el 56% resalta la utilidad de dichos seminarios en el trabajo áulico. Conclusiones.- determinamos que los docentes conocen y participan en cursos de capacitación y mejoramiento ofertados por el Ministerio de Educación; reconocen la importancia de implementar metodologías en su práctica diaria, pero no cuentan con ejemplos prácticos que hagan posible su implementación en el proceso de enseñanza aprendizaje, lo que le resta efectividad a las estrategias metodológicas actuales.es_ES
dc.format.extent26 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2020es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectMetodologías activases_ES
dc.subjectEl aprendizaje basado en problemases_ES
dc.subjectEl Aprendizaje Basado en Competenciases_ES
dc.subjectEl Flipped Classroomes_ES
dc.titleLas Metodologías Activas de Aprendizaje en la práctica docente de la Unidad Educativa Francisco Huerta Rendónes_ES
dc.typemasterThesises_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador