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dc.contributor.advisorGuevara Espinoza Juan
dc.contributor.authorVERDEZOTO RODRIGUEZ JOFFRE ARNULFO
dc.date.accessioned2024-04-15T15:44:03Z
dc.date.available2024-04-15T15:44:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/16159
dc.descriptionThe present research focuses on analyzing the effects of educational computing on the management of technological resources by first-year high school students at the 24 de Mayo Educational Unit during the academic period from October 2023 to March 2024. The The study focuses on understanding how the inclusion of computing in the curriculum influences the development of technological skills and digital competencies in students of this educational stage, determining the importance of Information and Communication Technologies (ICT), as devices mobile phones, Internet, computers, email and video games, which enable the transmission, processing and dissemination of information and communication. It is emphasized that virtual environments dedicated to education can have diverse impacts on students, depending on factors such as discipline, effort, pedagogical strategies, carrying out collaborative learning by facilitating the creation of virtual spaces, research and evaluation. of the knowledge acquired. To collect data on the level of technological competence of students, their perception of the usefulness of computing in their training and their ability to apply this knowledge in the management of technological resources, various methods will be used, including surveys, interviews and analysis of performance. The findings of this study will provide insight into the impact of computing in education and guide the implementation of effective pedagogical strategies to foster the development of digital skills in students.es_ES
dc.descriptionThe present research focuses on analyzing the effects of educational computing on the management of technological resources by first-year high school students at the 24 de Mayo Educational Unit during the academic period from October 2023 to March 2024. The The study focuses on understanding how the inclusion of computing in the curriculum influences the development of technological skills and digital competencies in students of this educational stage, determining the importance of Information and Communication Technologies (ICT), as devices mobile phones, Internet, computers, email and video games, which enable the transmission, processing and dissemination of information and communication. It is emphasized that virtual environments dedicated to education can have diverse impacts on students, depending on factors such as discipline, effort, pedagogical strategies, carrying out collaborative learning by facilitating the creation of virtual spaces, research and evaluation. of the knowledge acquired. To collect data on the level of technological competence of students, their perception of the usefulness of computing in their training and their ability to apply this knowledge in the management of technological resources, various methods will be used, including surveys, interviews and analysis of performance. The findings of this study will provide insight into the impact of computing in education and guide the implementation of effective pedagogical strategies to foster the development of digital skills in students.es_ES
dc.description.abstractLa presente investigación se enfoca en analizar los efectos de la informática educativa en el manejo de recursos tecnológicos por parte de los estudiantes de primer año de bachillerato en la Unidad Educativa 24 de Mayo durante el lapso académico de octubre del 2023 a marzo del 2024. El estudio se centra en comprender cómo la inclusión de la informática en el plan de estudios influye en el desarrollo de destrezas tecnológicas y competencias digitales en los estudiantes de esta etapa educativa determinando la importancia de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC), como dispositivos móviles, Internet, computadoras, correo electrónico y videojuegos, los cuales posibilitan la transmisión, procesamiento y difusión de información y comunicación. Se enfatiza que los entornos virtuales dedicados a la educación pueden tener diversos impactos en los estudiantes, según factores como la disciplina, el esfuerzo, las estrategias pedagógicas, llevando a cabo el aprendizaje colaborativo al facilitar la creación de espacios virtuales, la investigación y la evaluación del conocimiento adquirido. Para recopilar datos sobre el nivel de competencia tecnológica de los estudiantes, su percepción de la utilidad de la informática en su formación y su habilidad para aplicar estos conocimientos en el manejo de recursos tecnológicos, se emplearán métodos variados, incluyendo encuestas, entrevistas y análisis de desempeño. Los hallazgos de este estudio proporcionarán una visión esclarecedora sobre el impacto de la informática en la educación y guiarán la implementación de estrategias pedagógicas efectivas para fomentar el desarrollo de habilidades digitales en los estudiantes.es_ES
dc.format.extent98p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBabahoyoes_ES
dc.relation.ispartofseriesP-UTB-FCJSE-INFEDU-SECED-000020;
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectTecnologías de la Información y Comunicación (TIC´s), enseñanza, aprendizaje, educación, herramientas didácticas, recursos, informática, tecnología, pedagogíaes_ES
dc.subject.otherINFORMATICAes_ES
dc.titleLA INFORMÁTICA APLICADA A LA EDUCACIÓN Y SU INCIDENCIA EN EL MANEJO DE RECURSOS TECNOLÓGICOS EN LOS ESTUDIANTES DE PRIMERO DE BACHILLERATO DE LA UNIDAD EDUCATIVA 24 DE MAYO, PERIODO ACADÉMICO OCTUBRE 2023 – MARZO 2024es_ES
dc.typebachelorThesises_ES


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