Mostrar el registro sencillo del ítem
Problemas de aprendizaje y su repercusión en las relaciones interpersonales en una paciente de 10 años de edad de la Escuela de Educación Básica Naciones Unidas
dc.contributor.advisor | Franco Choez, Xavier | |
dc.contributor.author | Tirado Martínez, Nataly Silvana | |
dc.date.accessioned | 2021-07-12T17:46:43Z | |
dc.date.available | 2021-07-12T17:46:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/10026 | |
dc.description | Studies carried out in other countries show that one in five children have learning problems, which is a problem in itself, the outlook becomes critical for the child when it affects their interpersonal relationships, as is the case of a 10-year-old patient. the basic education school "United Nations" who was intervened, for its evaluation the clinical interview, clinical history, observation guide, the Kovacs Depression Inventory for children, State / Trait Anxiety Inventory for Spielberger children were used), the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Karen Machover Human Figure Test. From the evaluation process, it was concluded that the patient's diagnostic condition met the criteria for F41. 2 Mixed anxiety-depressive disorder associated with F81.0 Specific reading disorder, seeing the need to implement a psychotherapeutic scheme with a cognitive-behavioral approach, which after seven sessions yielded the expected effects and began to improve both in the mental aspect and In interpersonal relationships, it is recommended that the minor's parents continue to motivate and collaborate in the reinforcement of the techniques learned. | es_ES |
dc.description | Studies carried out in other countries show that one in five children have learning problems, which is a problem in itself, the outlook becomes critical for the child when it affects their interpersonal relationships, as is the case of a 10-year-old patient. the basic education school "United Nations" who was intervened, for its evaluation the clinical interview, clinical history, observation guide, the Kovacs Depression Inventory for children, State / Trait Anxiety Inventory for Spielberger children were used), the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Karen Machover Human Figure Test. From the evaluation process, it was concluded that the patient's diagnostic condition met the criteria for F41. 2 Mixed anxiety-depressive disorder associated with F81.0 Specific reading disorder, seeing the need to implement a psychotherapeutic scheme with a cognitive-behavioral approach, which after seven sessions yielded the expected effects and began to improve both in the mental aspect and In interpersonal relationships, it is recommended that the minor's parents continue to motivate and collaborate in the reinforcement of the techniques learned. | es_ES |
dc.description.abstract | Estudios realizados en otros países arrojan que uno de cada cinco niños tienen problemas de aprendizaje siendo de por sí una problemática el panorama se vuelve crítico para el niño cuando este repercute en sus relaciones interpersonales como es el caso de una paciente de 10 años de edad de la escuela de educación básica “Naciones Unidas” a quién se intervino, para su evaluación se usó la entrevista clínica, historia clínica, guía de observación, el Inventario de Depresión para niños de Kovacs, Inventario de Ansiedad Estado/Rasgo para niños Spielberger), la Escala de Autoestima de Rosenberg y el Test de la figura humana de Karen Machover. Del proceso de evaluación se concluyó que el cuadro diagnóstico de la paciente cumplía con los criterios para F41. 2 Trastorno mixto ansioso-depresivo asociado a F81.0 Trastorno específico de la lectura viéndonos en la necesidad de implementar un esquema psicoterapéutico con enfoque cognitivo conductual, el cuál luego de siete sesiones rindió los efectos esperados y empezó a mejorar tanto en el aspecto anímico como en las relaciones interpersonales recomendase a los padres de la menor seguir motivando a y colaborando en el reforzamiento de las técnicas aprendidas. | es_ES |
dc.format.extent | 32 p. | es_ES |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | BABAHOYO: UTB, 2021 | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/ | * |
dc.subject | Problemas | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje | es_ES |
dc.subject | Repercusión | es_ES |
dc.subject | Relaciones | es_ES |
dc.title | Problemas de aprendizaje y su repercusión en las relaciones interpersonales en una paciente de 10 años de edad de la Escuela de Educación Básica Naciones Unidas | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |