Show simple item record

dc.contributor.advisorSanchez Gomez, Maria Salome
dc.contributor.authorSaavedra Velez, Doris Gabriela
dc.date.accessioned2019-11-25T15:17:18Z
dc.date.available2019-11-25T15:17:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7159
dc.descriptionThis research was titled "Consumption of psychoactive substances and family conflicts in the students of the Educational Unit" José María Velasco Ibarra ", Year 2019. Through it, teachers, parents were instructed on the importance of the relationship , psychoactive substances and family conflict, in the adolescence stage. This research work aims to analyze and determine the relationship between the use of psychoactive substances and family conflicts and their consequences on aggressiveness in students, through a bibliographic study, statistical analysis and field study to develop an alternative proposal that contribute to avoid the consumption of psychoactive substances and improve the family conflicts of the students. The theoretical foundation was built through the contents related to the variables defined in the problem. The research was through a mixed approach, of a feasible type, in which deductive and inductive methods were used among others, being a descriptive and bibliographic field research in which observation techniques and surveys applied to teachers, parents of family and high school students who support the results obtained during the entire process of the final investigation report.es_ES
dc.description.abstractEsta investigación se tituló “Consumo de sustancias psicoactivas y los conflictos familiares en los estudiantes de la Unidad Educativa “José María Velasco Ibarra”, Año 2019. Por medio de la misma se instruyó tanto a docentes, padres de familia sobre la importancia de la relación, sustancias psicoactivas y el conflicto familiar, en la etapa de la adolescencia. Este trabajo de investigación tiene como objetivo analizar y determinar la relación que tiene el consumo de sustancias psicoactivas y los conflictos familiares y sus consecuencias en la agresividad en los estudiantes, mediante un estudio bibliográfico, análisis estadísticos y estudio de campo para elaborar una propuesta alternativa que contribuya a evitar el consumo de sustancias psicoactivas y mejorar los conflictos familiares de los estudiantes. La fundamentación teórica se construyó por medio de los contenidos relacionados con las variables definidas en el problema. La investigación fue mediante un enfoque mixto, de tipo factible, en la que se utilizó los métodos deductivos e inductivos entre otros, siendo una investigación de campo descriptivo y bibliográfico en las que se utilizó técnicas de observación y encuestas aplicadas a los docentes, padres de familia y estudiantes de bachillerato los cuales sustentan los resultados obtenidos durante todo el proceso del informe final de la investigación.es_ES
dc.format.extent107 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectConsumo de sustancias psicoactivases_ES
dc.subjectConflictos familiareses_ES
dc.subjectPropuesta alternativaes_ES
dc.titleConsumo de sustancias psicoactivas y los conflictos familiares en los estudiantes de la Unidad Educativa José María Velasco Ibarra, año 2019es_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess