Show simple item record

dc.contributor.advisorLedesma Diéguez, Nancy Inocencia
dc.contributor.authorGuamán Olvera, Adriana Verónica
dc.contributor.authorVizueta Goya, Gabriel Alejandro
dc.date.accessioned2019-10-15T19:53:09Z
dc.date.available2019-10-15T19:53:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7047
dc.descriptionIntroduction: Amblyopia is frequently cited as the main cause of visual loss in childhood, its incidence is between 1 and 4% of the population. Amblyopia is a term that is classically defined as a decrease in visual acuity in one or both eyes without an organic lesion. Objective: Analyze the influence of amblyopia on the learning of children from 6 to 7 years of the Educational Unit Adolfo Maria Astudillo Babahoyo Los Ríos Educational Unit, period May - September 2019. Methodology: A cross-sectional study was carried out on seventh-year-old children of the Educational Unit “Adolfo María Astudillo, the sample consisting of 17 students, which was characterized by sex, severity, type of amblyopia, refractive problems. The information was collected in the medical records. Result: male sex prevailed with 64% refractive amblyopia was the most frequent, the degree of severity was moderate, the average age in children with amblyopia was 7 years, symptoms that are frequent amblyopia and difficult school learning in children from 6 to 7 years old, it was due to blurred vision with 47%. Conclusion: The influence of amblyopia on the learning prejudices the academic performance of the students, given the lack of knowledge on the part of the parent for their early detection.es_ES
dc.description.abstractIntroducción: La ambliopía es frecuentemente citada como la principal causa de pérdida visual en la infancia su incidencia está entre 1 y 4% de la población. La ambliopía es un término que se define clásicamente como una disminución de la agudeza visual en uno o en ambos ojos sin que exista una lesión orgánica. Objetivo: Analizar la influencia de la ambliopía en el aprendizaje de los niños de 6 a 7 años de la Unidad Educativa Adolfo María Astudillo Babahoyo Los Ríos, periodo Mayo – Septiembre 2019. Metodología: Se realizó un estudio transversal a niños de séptimo año de la Unidad Educativa “Adolfo María Astudillo, la muestra constó de 17 alumnos, la misma se caracterizó según sexo, severidad, tipo de ambliopía, problemas refractivos. La información se recogió en las historias clínicas. Resultado: Prevaleció el sexo masculino con el 64% la ambliopía refractiva fue la más frecuentes, el grado de severidad fue moderado, la edad promedio en niños con ambliopía fue de 7 años, síntomas que reflejan ambliopía y dificultan el aprendizaje escolar en niños de 6 a 7 años, fue por visión borrosa con el 47%. Conclusión: La influencia de la ambliopía en el aprendizaje perjudica el rendimiento académico de los estudiantes, ante la falta de conocimiento por parte del padre de familia para su detección temprana.es_ES
dc.format.extent98 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB-FCS, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectAmbliopíaes_ES
dc.subjectAprendizajees_ES
dc.subjectDisminución de la agudeza visuales_ES
dc.subjectPrevalenciaes_ES
dc.subjectDetección tempranaes_ES
dc.titleAmbliopia y su influencia en el aprendizaje de los niños de 6 a 7 años de la Unidad Educativa Adolfo María Astudillo Babahoyo Los Ríos, periodo mayo – septiembre 2019es_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess