Show simple item record

dc.contributor.advisorVerdesoto Galeas, Janett del Tocio
dc.contributor.authorSanchez Fonseca, Jennifer Stefania
dc.date.accessioned2019-10-04T15:30:35Z
dc.date.available2019-10-04T15:30:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6663
dc.descriptionAt present, the abandonment of home is a problem that is causing dysfunction in Ecuadorian families, having as main victims the children, who live in an environment without the love of a father or a mother, thus causing an emotional detachment towards one of the two beings that should be part of their pillars before society, in this research this topic will be addressed, in which a clinical case of a 12-year-old patient who was abandoned by his mother will be treated, being under the taking care of his parents and his paternal grandmother, the patient is being educated in the María Andrea Educational Unit of the city of Babahoyo and that is where the teacher has observed a behavior not corresponding to his age, which is causing him problems in living together With the other students, the young man is sent to the DECE department for a better psychological assessment, which he then conducted interviews and sessions to meet better after the clinical history of the patient after this, an HTP test was applied, determining that the young person presents a disorder of disocial behavior, for which cognitive behavioral therapies were applied, within which relaxation techniques, techniques of breathing, to control the student's impulsiveness and flood technique to explain the consequences that this type of behavior can lead him to maintain in society, obtaining favorable results that allowed a better family and emotional relationshipes_ES
dc.description.abstractEn la actualidad el abandono de hogar es un problema que está ocasionando disfunción en las familias ecuatorianas, teniendo como principales víctimas a los niños, quienes viven en un ambiente sin el amor de un padre o una madre, originando así un desapego emocional hacía uno de los dos seres que deberían ser parte de sus pilares ante la sociedad, en la presente investigación se abordará esta temática, en la cual se tratará un caso clínico de un paciente de 12 años de edad el cual fue abandonado por su madre, quedando bajo el cuidado de su padres y su abuela paterna, el paciente se está educando en la Unidad Educativa María Andrea de la ciudad de Babahoyo y es ahí donde la docente ha observado un comportamiento no correspondiente a su edad, el cual le está ocasionando problemas en la convivencia con los demás estudiantes, el joven es enviado al departamento DECE para una mejor valoración psicológica, a lo cual de procedió a realizar entrevistas y sesiones para conocer mejor los antecedentes clínicos del paciente posterior a ello se aplicó un test de HTP, determinando que el joven presenta un trastorno de la conducta disocial, para lo cual se aplicó terapias cognitivas conductuales, dentro de las cuales se aplicaron técnicas de relajación, técnicas de respiración, para el control de la impulsividad del estudiante y técnica de inundación para la explicación de las consecuencias que le puede llevar mantener este tipo de comportamiento en la sociedad, obteniendo resultados favorables que permitieron una mejor relación familiar y emocionales_ES
dc.format.extent37 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2019es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectComportamientoes_ES
dc.subjectConducta disociales_ES
dc.subjectTrastornoes_ES
dc.subjectTerapia cognitiva conductuales_ES
dc.titleAusencia materna por abandono de hogar, su incidencia en el trastorno de conducta en un adolescentees_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess