dc.contributor.advisor | Toro Toloza, Eliseo | |
dc.contributor.author | Chacon Arana, Iduar Aníbal | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T20:48:48Z | |
dc.date.available | 2019-06-10T20:48:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6045 | |
dc.description | The following investigation has the title of "Family dysfunctionality and the development of psychosocial in the adolescents of the educational unit" San Camilo "year 2019", since the population of this educational unit presents characteristics that motivate the generation of this research, the objectives of the research are to determine, identify, analyze the influence of family dysfunction in the psychosocial development of the adolescents of that educational unit, as well as to suggest a program of participative integration between parents and students to improve the current problem.
The methodology used in the research is quantitative, since it responds to a numerical and generalizable analysis of the phenomenon to be studied, the population was parents, teachers and students of the educational unit, the sample of this population was 150 people , which was divided into 20 teachers, 65 parents, 65 students, thus reaching the total sample to which the surveys would be applied. The survey was formed by 8 questions that responded to interests and were based on the theory of research.
The most important conclusion was that I affirm that if there is influence of family dysfunction in the psychosocial development of adolescents of the Educational Unit "San Camilo" since it responded to the hypothesis, for the practical proposal workshops based on "Family cohabitation" were generated "With three important themes related to the results and the theory of research which is based on family dysfunction and psychosocial development. | es_ES |
dc.description.abstract | La siguiente investigación tiene el título de “Disfuncionalidad familiar y el desarrollo de psicosocial en los adolescentes de la unidad educativa “San Camilo” año 2019”, ya que la población de esta unidad educativa presenta características que motivan la generación de esta investigación, los objetivos de la investigación son determinar, identificar, analizar influencia de la disfuncionalidad familiar en el desarrollo psicosocial de los adolescentes de aquella unidad educativa además de sugerir un programa de integración participativa entre padres y estudiantes para mejorar la problemática actual.
La metodología usada en la investigación es de tipo cuantitativa, ya que responde a un análisis numérico y generalizable del fenómeno a estudiar, la población fueron los padres de familia, docentes y estudiantes de la unidad educativa, la muestra de esta población fue de 150 personas, que se dividió en 20 docentes, 65 padres de familia 65 estudiantes llegado así a la totalidad de la muestra a la que se aplicarían las encuestas. La encuesta estuvo formada por 8 preguntas que respondían a los intereses y tenían de base la teoría de la investigación.
La conclusión más importante fue la que afirmo que si existe influencia de la disfuncionalidad familiar en el desarrollo psicosocial de los adolescentes de la Unidad Educativa “San Camilo” ya que respondió a la hipótesis, para la propuesta practica se generaron talleres basados en “Convivencia familiar” con tres temáticas importantes relacionadas con los resultados y la teoría de la investigación la que está basada en la disfuncionalidad familiar y el desarrollo psicosocial. | es_ES |
dc.format.extent | 111 p. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | BABAHOYO: UTB, 2019 | es_ES |
dc.rights | openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/ | es_ES |
dc.subject | Disfuncionabilidad familiar | es_ES |
dc.subject | Desarrollo psicosocial | es_ES |
dc.subject | Convivencia familiar | es_ES |
dc.subject | Adolescentes | es_ES |
dc.title | Disfuncionalidad familiar y el desarrollo de psicosocial en los adolescentes de la Unidad Educativa San Camilo año 2019 | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |