dc.contributor.advisor | Navarrete Ortega, Relfa Magdalena | |
dc.contributor.author | Baque Coveña, Ana Isabel | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T19:38:41Z | |
dc.date.available | 2019-06-10T19:38:41Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6037 | |
dc.description | Considering that student behavior is of fundamental importance in educational work, which allows developing an ideal work environment that positively favors the teaching-learning process, however, it has been possible to reveal disruptive behaviors during classes, which have been inducing difficulties in student learning, for this reason it has been necessary to carry out research in the José María Velasco Ibarra Educational Unit whose main objective is to investigate disruptive behaviors and their impact on the family dynamics of students. teenagers.
Once the problem was manifested, the theoretical framework was elaborated, to properly establish the variables. The model that guided the research is the Positivist; It was decided to carry out a qualitative and quantitative investigation, giving importance to the description of the cause-effect relationship.
Regarding the methodology, the research is qualitative-quantitative since there are multiple social realities in which the human being participates as an active entity of transformation, by the objectives, it is applied; for the place is field, since it will be developed in the place of the facts, it is documentary bibliography, the instruments were elaborated for the investigative process, and in turn to tabulate, analyze and interpret the obtained data, being able to establish the appropriate conclusions and recommendations.
Finally we proceed to propose the solution to the problem, the same that contemplates the execution of a Psychotherapeutic Program that originates the decrease of the disruptive behaviors and thus optimize the family dynamics and the learning level of the students in the Educational Institution. | es_ES |
dc.description.abstract | Considerando que la conducta de los estudiantes es de fundamental importancia en el trabajo educativo, el cual admite desarrollar un ambiente ideal de trabajo que favorece de manera positiva al proceso enseñanza-aprendizaje, sin embargo se ha logrado revelar las conductas disruptivas durante las clases, las mismas que han venido induciendo dificultades en el aprendizaje de los estudiantes, por tal motivo se ha visto la necesidad de realizar la investigación en la Unidad Educativa José María Velasco Ibarra cuyo principal objetivo es investigar las conductas disruptivas y su incidencia en las dinámicas familiares de los adolescentes.
Una vez manifestado el problema se procedió a la elaboración del marco teórico, para establecer apropiadamente las variables. El modelo que orientó la investigación es el Positivista; se resolvió realizar una investigación cualitativa y cuantitativa, dando importancia a la descripción de la relación causa efecto.
En cuanto a la metodología la investigación es de carácter cuali-cuantitativo ya que existen múltiples realidades sociales en la que el ser humano participa como ente activo de transformación, por los objetivos, es aplicada; por el lugar es de campo, ya que se desarrollará en el lugar de los hechos, es bibliográfica documental, se elaboraron los instrumentos para el proceso investigativo, y a su vez para tabular, analizar e interpretar los datos obtenidos, pudiendo así establecer las debidas conclusiones y recomendaciones.
Finalmente se procede a plantear la propuesta de solución al problema, la misma que contempla la ejecución de un Programa Psicoterapéutico que originan la disminución de las conductas disruptivas y así optimizar las dinámicas familiares y el nivel de aprendizaje de los estudiantes en la Institución Educativa. | es_ES |
dc.format.extent | 147 p. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | BABAHOYO: UTB, 2019 | es_ES |
dc.rights | openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/ | es_ES |
dc.subject | Conductas | es_ES |
dc.subject | Dinámicas | es_ES |
dc.subject | Programa | es_ES |
dc.subject | Enseñanza | es_ES |
dc.title | Conductas disruptivas y las dinámicas familiares de los estudiantes de la Unidad Educativa José María Velasco Ibarra, año 2019 | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |