Show simple item record

dc.contributor.advisorTriana Palma, Melba Lilian
dc.contributor.authorCedeño Granda, Meredith Linette
dc.date.accessioned2019-02-04T14:40:48Z
dc.date.available2019-02-04T14:40:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/5484
dc.descriptionThe present investigation has been developed with the objective of analyzing how domestic violence affects the school performance of the students of the Fourth Year of Basic General Education of the Educational Unit "Ecuador" of the San Carlos Parish, Quevedo Canton, Province from the rivers. For the execution of this research, some methodological tools were used, such as field and descriptive research, as well as descriptive, analytical and deductive methods. In addition, techniques such as observation, surveys and interviews were applied to the selected sample in order to gather all the information that interested the investigation. The sample consisted of 16 students, 16 parents, 1 Teacher and the Director of the institution. After the application of the research instruments, the respective tables and statistical graphs showing the results were prepared. The use of the methods, techniques, and suitable instruments allowed the analysis and relationship of the variables studied, and the verification of the hypotheses raised in the research process. At the end of the investigation, it was concluded that there is evidence of some degree of violence within the homes of some of the students, and whose performance does not meet or does not meet the requested requirements. In short, a relationship was found between both variables and a wide acceptance for the proposal of this research.es_ES
dc.description.abstractLa presente investigación se la ha desarrollado con el objetivo de analizar de qué manera incide la violencia intrafamiliar en el rendimiento escolar de los estudiantes del Cuarto Año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Ecuador” de la Parroquia San Carlos, Cantón Quevedo, Provincia de Los Ríos. Para la ejecución de esta investigación se usaron algunas herramientas metodológicas, como la investigación de campo y descriptiva, así como los métodos descriptivo, analítico y deductivo. Además se aplicaron a la muestra seleccionada técnicas como la observación, encuestas y entrevistas a fin de recabar toda la información que interesaba a la investigación. La muestra fue conformada de 16 estudiantes, 16 padres de familia, 1 Docente y la Directora de la institución. Posteriormente a la aplicación de los instrumentos de investigación, se elaboraron las respectivas tablas y gráficos estadísticos que muestran los resultados. El empleo de los métodos, técnicas, e instrumentos idóneos, permitieron el análisis y relación de las variables estudiadas, y la comprobación de las hipótesis planteadas en el proceso de investigación. Al terminar la investigación, se llegó a la conclusión de que existe evidencia de cierto grado de violencia dentro de los hogares de algunos de los estudiantes, y cuyo rendimiento no satisface o no alcanza los requerimientos pedidos. En definitiva se encontró una relación entre ambas variables y una amplia aceptación para la propuesta de esta investigación.es_ES
dc.format.extent127 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2018es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectViolencia intrafamiliares_ES
dc.subjectCharlas informativases_ES
dc.subjectComportamiento sociales_ES
dc.subjectRendimiento escolares_ES
dc.titleViolencia intrafamiliar y su incidencia en el rendimiento escolar de los estudiantes del cuarto año de educación general básica de la Unidad Educativa Ecuador, de la parroquia San Carlos, cantón Quevedoes_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess