Show simple item record

dc.contributor.advisorBlaschke Guillén., Gisella
dc.contributor.authorMorales Sánchez, Yessica Alexandra
dc.date.accessioned2019-01-23T15:52:06Z
dc.date.available2019-01-23T15:52:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/5356
dc.descriptionAs the child learns the letters and their groups, he learns to read, the printed words are gradually invested with different linguistic properties that can be more or less striking, depending on the stage of the reading development in which he is the child, these properties are derived from the linguistic codes that are the abstract mental representations of the different subsystems of language: phonological codes, semantic codes and syntactic / grammatical codes. In the present research work is intended to show the incidence of literacy in the teaching-learning processes of students in the second year of basic education, for which the types of descriptive and exploratory research was applied, with the help of inductive and deductive methods , data collection techniques such as observation, survey and interview aimed at parents and teachers of the institution, indicating that only sometimes strategies are applied to improve reading and the learning process is limited. of the students, for which purpose it is proposed to carry out a didactic guide of innovative strategies and techniques for the development of reading and writing skills and to improve the teaching-learning process.es_ES
dc.description.abstractEn la medida en que el niño va conociendo las letras y sus agrupaciones, este aprende a leer, las palabras impresas se van gradualmente invistiendo de diversas propiedades lingüísticas que pueden ser más o menos llamativas, dependiendo del estadio del desarrollo lector en el que se encuentre el niño, estas propiedades se derivan de los códigos lingüísticos que son las representaciones mentales abstractas de los diferentes subsistemas del lenguaje: los códigos fonológicos, códigos semánticos y códigos sintácticos/gramaticales. En el presente trabajo investigativo se pretende evidenciar la incidencia de la lectoescritura en los procesos de enseñanza aprendizaje de los estudiantes del segundo año de educación básica, para lo cual se aplicó el tipos de investigación descriptiva y explorativa, con la ayuda de métodos inductivos y deductivos, las técnicas de recolección de datos como la observación, la encuesta y la entrevista dirigidas a los padres de familia y docentes de la institución, indicando que solo en ocasiones se aplican estrategias para mejorar la lectura y se logra de forma limitada el proceso de aprendizaje de los estudiantes, para lo cual se propuesto realizar una guía didáctica de estrategias y técnicas innovadoras para el desarrollo de habilidades de lectura y escritura y mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje.es_ES
dc.format.extent125 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB,2018es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectLectoescrituraes_ES
dc.subjectProcesoes_ES
dc.subjectAprendizajees_ES
dc.subjectEstudianteses_ES
dc.titleLectoescritura y su incidencia en los procesos de aprendizaje de los estudiantes del segundo año de educación básicaes_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess