dc.contributor.advisor | Albán Obando, Joselo Jimmy | |
dc.contributor.author | Cuadro Ortega, Celia Marina | |
dc.date.accessioned | 2018-12-14T14:37:31Z | |
dc.date.available | 2018-12-14T14:37:31Z | |
dc.date.issued | 2018-12-13 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/5007 | |
dc.description | The objective of the present investigation was to determine the types of intrafamily violence with behavioral problems that take place in the 8th year of the Babahoyo Educational Unit of the Babahoyo canton, in order to carry out this project, we worked with 90 students. The aforementioned sample was given a questionnaire on intrafamily violence and an observation form to detect the types of intrafamily violence and the behavioral problems presented by the students.
After the analysis it was determined that 56% the 50 students are victims of psychological violence, 42% (38 students) physical violence, 2% (2 students) sexual violence.
In this way, based on the aforementioned studies and the results of the research, it is determined that the development of a training plan in social skills is vital to the students who are victims of intrafamily violence and to those who present behavioral problems.
It is also very important that the Institution and the Department of Student Counseling (DECE) know and implement the protocol of action in cases of peer violence detected in the educational institution. | es_ES |
dc.description.abstract | La presente investigación tiene como objetivo determinar los tipos de violencia intrafamiliar con problemas de conductas que cursan el 8vo año de la Unidad Educativa Babahoyo del cantón Babahoyo, para llevar a cabo este proyecto, se trabajó con 90 estudiantes. A la muestra antes mencionada se le aplicó un cuestionario sobre violencia intrafamiliar y ficha de observación para detectar los tipos de violencia intrafamiliar y los problemas de conductas que presentan los estudiantes.
Luego del análisis se determinó que el 56% de 50 estudiantes son víctimas de violencia Psicológica, el 42%(38 estudiantes) violencia física, 2%(2 estudiantes) violencia sexual.
De esta forma en base a los estudios mencionados y a los resultados de la investigación se determina que es vital el desarrollo de un plan de entrenamiento en habilidades sociales dirigido a los estudiantes víctimas de violencia intrafamiliar y a los que presentan problemas de conductas.
También es de suma importancia que la Institución y el Departamento de Consejería Estudiantil (DECE) conozca e implemente el protocolo de actuación ante casos de violencia entre pares detectada en la institución educativa. | es_ES |
dc.format.extent | 142 p. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Babahoyo: UTB, 2017 | es_ES |
dc.rights | openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/ | es_ES |
dc.subject | Violencia intrafamiliar | es_ES |
dc.subject | Conducta | es_ES |
dc.subject | Violencia Psicológica | es_ES |
dc.subject | Habilidades sociales | es_ES |
dc.title | Violencia intrafamiliar y los problemas de conductas en estudiantes del octavo año de educación básica de la unidad educativa Babahoyo del cantón Babahoyo. | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |