Show simple item record

dc.contributor.advisorSalazar Sánchez, María Elena
dc.contributor.authorBravo Sabando, Consuelo Bárbara
dc.date.accessioned2018-05-05T14:37:26Z
dc.date.available2018-05-05T14:37:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/3736
dc.descriptionCreativity is one of the essential components for the integral formation of the student; from this the teacher must look for strategies that favor the development of it; In this sense, in the present research work, this variable of study has been linked to recycling; because the accumulation of solid waste has generated a problem inside educational institutions. From there; a study has been created to know to what extent the application of a recycling plan for the elaboration of artisanal products with recycled materials, maintains an incidence in the potentialization of the creativity of the students, which was reflected due to the lack of environmental culture by 80% of the members of the educational community. This was complemented by the ignorance on the part of the methods of certain strategies of recycling and elaboration of handicrafts as techniques for the development of creativity in their students. The results of this research showed that 95% of the educational community is important for the development of creativity. It was also determined that the main cause for accumulation of garbage inside the educational institutions is the lack of a recycling plan and in terms of the development of creativity, it is evident that teachers do not dominate the recycling strategies or the development of creativity based on the reuse of cleaner productses_ES
dc.description.abstractLa creatividad es uno de los componentes esenciales para la formación integral del estudiante; a partir de ello el docente debe buscar estrategias que favorezcan el desarrollo de la misma; en este sentido en el presente trabajo de investigación se han vinculado a esta variable de estudio con el reciclaje; debido a que la acumulación de desechos sólidos ha generado un problema en el interior de las instituciones educativas. A partir de ello; se ha elaborado un estudio para conocer en qué medida la aplicación de un plan de reciclaje para la elaboración de productos artesanales con materiales reciclados, mantiene una incidencia en la potencialización de la creatividad de los educandos, lo cual se vio reflejado debido a la falta de cultura ambiental por parte de un 80% de los miembros de la comunidad educativa. Esto se complementaba con el desconocimiento por parte de los docentes de ciertas estrategias de reciclaje y elaboración de artículos artesanales como técnicas para el desarrollo de la creatividad en sus estudiantes. Los resultados de esta investigación demostraron que un 95% de la comunidad educativa muestra significativo interés en aprender a elaborar artículos artesanales como mecanismo para el desarrollo de la creatividad. Se determinó además que la principal causa para que exista acumulación de basura dentro de las instituciones educativas es la inexistencia de un plan de reciclaje y en cuanto al desarrollo de la creatividad se evidenció que los docentes no dominaban las estrategias de reciclaje ni de desarrollo de la creatividad teniendo como referencia la reutilización de los desechos sólidos aprovechables.es_ES
dc.format.extent143 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBabahoyo: UTB, 2017es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectCreatividades_ES
dc.subjectReciclajees_ES
dc.subjectPlanes_ES
dc.subjectCultura Ambientales_ES
dc.titleCreatividad y su aporte en la elaboración de artículos con materiales reciclados, en los estudiantes de la Unidad Educativa “Ventanas”, cantón Ventanas, provincia los Ríoses_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess