Show simple item record

dc.contributor.advisorLCDA. AURIA BURGOS ARACELI Ph.D.
dc.contributor.advisorBabahoyo
dc.contributor.authorING. HIDALGO BAJAÑA NASLY MARIELA
dc.date.accessioned2025-06-17T21:58:44Z
dc.date.available2025-06-17T21:58:44Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/18644
dc.descriptionThis study aims to design didactic strategies to improve oral language development among first-year students in the preparatory level at "Ángel Villamarín Ortiz" Elementary School, located in the rural area of Isla Bejucal, Baba canton, Los Ríos province (Ecuador). The research identifies significant oral language difficulties that affect students’ academic performance and social integration. A mixed-method approach and intrinsic case study design were applied. Tools such as observation checklists and structured surveys were used, with quantitative data analyzed through SPSS using techniques like Cronbach’s alpha to ensure reliability. The results highlight notable variability in students' language development, guiding the proposal of specific strategies. These didactic strategies are intended to improve oral communication skills, foster meaningful learning, and promote inclusive education from the early stages of schooling.es_ES
dc.descriptionThis study aims to design didactic strategies to improve oral language development among first-year students in the preparatory level at "Ángel Villamarín Ortiz" Elementary School, located in the rural area of Isla Bejucal, Baba canton, Los Ríos province (Ecuador). The research identifies significant oral language difficulties that affect students’ academic performance and social integration. A mixed-method approach and intrinsic case study design were applied. Tools such as observation checklists and structured surveys were used, with quantitative data analyzed through SPSS using techniques like Cronbach’s alpha to ensure reliability. The results highlight notable variability in students' language development, guiding the proposal of specific strategies. These didactic strategies are intended to improve oral communication skills, foster meaningful learning, and promote inclusive education from the early stages of schooling.es_ES
dc.description.abstractLa presente investigación tiene como objetivo diseñar estrategias didácticas para mejorar el desarrollo del lenguaje oral en los estudiantes de Primer Año de Preparatoria de la Escuela de Educación Básica “Ángel Villamarín Ortiz”, ubicada en Isla Bejucal, cantón Baba, provincia de Los Ríos. Se identificaron dificultades significativas en la comprensión y expresión oral de los niños, lo cual afecta su rendimiento académico y su integración social. El estudio se fundamenta en un enfoque mixto y un diseño de estudio de caso intrínseco. Se aplicaron instrumentos como listas de chequeo y encuestas estructuradas para diagnosticar las debilidades del lenguaje oral y sus posibles causas. Además, se utilizaron herramientas estadísticas como el software SPSS para el análisis cuantitativo de los datos, empleando técnicas como el alfa de Cronbach para verificar la confiabilidad de los instrumentos. Los resultados revelan una variabilidad notable en el nivel de desarrollo del lenguaje entre los estudiantes, con un desempeño promedio que evidencia áreas críticas que requieren intervención. La propuesta se enfoca en la creación de estrategias didácticas contextualizadas que potencien las habilidades comunicativas de los niños, fortaleciendo su capacidad de interacción y aprendizaje. En conclusión, esta investigación aporta tanto teórica como prácticamente al abordaje de las dificultades del lenguaje en el nivel de Preparatoria, con implicaciones sociales al promover una educación inclusiva y efectiva desde los primeros años de escolaridad.es_ES
dc.format.extent83 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYOes_ES
dc.relation.ispartofseriesC-UTB-CEPOS-MEB-000040;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectDISEÑO DE ESTRATEGIA DIDÁCTICAes_ES
dc.subjectEL LENGUAJE ORALes_ES
dc.subject.otherEDUCACIÓN Y DESARROLLOes_ES
dc.titleDISEÑO DE ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA MEJORAR EL LENGUAJE ORAL EN ESTUDIANTES DE PRIMER AÑO DE PREPARATORIA DE LA ESCUELA DE EDUCACIÓN BÁSICA “ÁNGEL VILLAMARÍN ORTIZ”, EN EL AÑO LECTIVO DE 2023-2024.es_ES
dc.typemasterThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States