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dc.contributor.advisorLozano Chaguay, Luis Alberto
dc.contributor.authorMarín Santos, Freddy Jonathan
dc.date.accessioned2024-09-02T01:46:19Z
dc.date.available2024-09-02T01:46:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/17090
dc.descriptionThis study is carried out within the scope of the company COMDIELSA, located in Guayaquil, in the city of Babahoyo, specifically on Avenida 5 de junio between Mejía and Barreiro streets. This research focuses on analyzing how the marketing strategies implemented by COMDIELSA have impacted its participation in the automotive lubricants market in the Province of Los Ríos during the year 2023, in order to identify opportunities for improvement and formulate effective recommendations to increase its market share. The research methodology was descriptive because it explains the variables under study, through the application of two techniques: the survey that will be directed to the company's B2C and B2B clients. Likewise, the interview applied to the company's manager. The results determined that the marketing strategies implemented by COMDIELSA in 2023, although they faced challenges, achieved certain key successes such as increasing market coverage and attracting new customers. The SOCIO MOBIL strategy stood out for its positive impact. The lessons learned and the future strategies proposed demonstrate a proactive approach to continuous improvement and adaptation to market conditions.es_ES
dc.descriptionThis study is carried out within the scope of the company COMDIELSA, located in Guayaquil, in the city of Babahoyo, specifically on Avenida 5 de junio between Mejía and Barreiro streets. This research focuses on analyzing how the marketing strategies implemented by COMDIELSA have impacted its participation in the automotive lubricants market in the Province of Los Ríos during the year 2023, in order to identify opportunities for improvement and formulate effective recommendations to increase its market share. The research methodology was descriptive because it explains the variables under study, through the application of two techniques: the survey that will be directed to the company's B2C and B2B clients. Likewise, the interview applied to the company's manager. The results determined that the marketing strategies implemented by COMDIELSA in 2023, although they faced challenges, achieved certain key successes such as increasing market coverage and attracting new customers. The SOCIO MOBIL strategy stood out for its positive impact. The lessons learned and the future strategies proposed demonstrate a proactive approach to continuous improvement and adaptation to market conditions.es_ES
dc.description.abstractEste estudio se lleva a cabo en el ámbito de la empresa COMDIELSA, ubicada en Guayaquil, situada en la ciudad de Babahoyo, específicamente en la Avenida 5 de junio entre las calles Mejía y Barreiro. Esta investigación se centra en analizar cómo las estrategias de marketing implementadas por COMDIELSA han incidido en su participación en el mercado de lubricantes automotrices en la Provincia de Los Ríos durante el año 2023, con el fin de identificar oportunidades de mejora y formular recomendaciones efectivas para incrementar su cuota de mercado. La metodología de la investigación fue descriptiva porque explica las variables objeto de estudio, mediante la aplicación de dos técnicas: la encuesta que será dirigida a los clientes de la empresa B2C y B2B. Así mismo, la entrevista aplicada al directivo de la empresa. Los resultados determinaron que las estrategias de marketing implementadas por COMDIELSA en 2023, aunque enfrentaron desafíos, lograron ciertos éxitos clave como el aumento en la cobertura de mercado y la captación de nuevos clientes. La estrategia SOCIO MOBIL se destacó por su impacto positivo. Los aprendizajes obtenidos y las estrategias futuras planteadas demuestran un enfoque proactivo hacia la mejora continua y la adaptación a las condiciones del mercado.es_ES
dc.format.extent56 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBabahoyo: UTB-FAFI. 2024es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectMarketinges_ES
dc.subjectCOMDIELSAes_ES
dc.subjectMercadoes_ES
dc.subjectEstrategiases_ES
dc.titleEstrategias de marketing y su incidencia en la participación del mercado de lubricantes automotrices en la provincia de Los Ríos de la empresa COMDIELSA durante el año 2023.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES


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