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dc.contributor.advisorCastillo Zuñiga, Víctor Javier
dc.contributor.authorSolano Lozano, Marta Alexandra
dc.date.accessioned2024-02-28T21:34:31Z
dc.date.available2024-02-28T21:34:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/15646
dc.descriptionGamification allows the student to acquire the skills necessary to understand, express and appropriately regulate emotional appearance and increase motivation. The objective of the research is to develop a didactic strategy based on gamification for reading and writing in first grade students of the Jaime Roldós Aguilera Educational Unit. A quantitative approachis proposed, with an experimental, correlation and longitudinal type. The starting point is a theoretical review of the experiences and theories developed for gamification and a diagnosis with the application of a checklist based on the criteria set forth by Ricardo Olea's reading and writing test to a population of 37 students. The validation of the instrument is carried out with the application of Cronbach's Alpha and R square tests (SPSS V25 software) with results of 0.909 and 1.00 respectively. The list is applied before and after the strategy, the first as a diagnosis, the second as an evaluation. The correlation test applied by the Pearson Coefficient allowed us to verify the relationship between the learning results for reading and writing with respect to the variables to be considered in the strategy. Relevant positive results are demonstrated in the before and after comparison for the analyzed variables and the learning outcomes.es_ES
dc.descriptionGamification allows the student to acquire the skills necessary to understand, express and appropriately regulate emotional appearance and increase motivation. The objective of the research is to develop a didactic strategy based on gamification for reading and writing in first grade students of the Jaime Roldós Aguilera Educational Unit. A quantitative approachis proposed, with an experimental, correlation and longitudinal type. The starting point is a theoretical review of the experiences and theories developed for gamification and a diagnosis with the application of a checklist based on the criteria set forth by Ricardo Olea's reading and writing test to a population of 37 students. The validation of the instrument is carried out with the application of Cronbach's Alpha and R square tests (SPSS V25 software) with results of 0.909 and 1.00 respectively. The list is applied before and after the strategy, the first as a diagnosis, the second as an evaluation. The correlation test applied by the Pearson Coefficient allowed us to verify the relationship between the learning results for reading and writing with respect to the variables to be considered in the strategy. Relevant positive results are demonstrated in the before and after comparison for the analyzed variables and the learning outcomes.es_ES
dc.description.abstractLa gamificación permite que el estudiante adquiera aptitudes necesarias para entender, expresar y regular de forma apropiada la apariencia emocional y aumentar la motivación. El objetivo de la investigación es desarrollar una estrategia didáctica basada en la gamificación para la lectoescritura en estudiantes de primero de básica de la Unidad Educativa Jaime Roldós Aguilera. Se propone un enfoque cuantitativo, con tipo experimental, correlacionar y longitudinal. Se parte de una revisión teórica acerca de las experiencias y teorías desarrolladas para la gamificación y un diagnóstico con la aplicación de una lista de chequeo sustentada en los criterios expuestos por la prueba de lectura y escritura de Ricardo Olea a una población de 37 estudiantes. Se realiza la validación del instrumento con la aplicación de las pruebas de Alpha de Cronbach y R cuadrado (software SPSS V25) con resultados de 0.909 y 1,00 respectivamente. La lista se aplica antes y después de la estrategia, la primera como diagnóstico, la segunda, como evaluación. La prueba de correlación aplicada por el Coeficiente de Pearson permitió comprobar la relación existente entre los resultados del aprendizaje para la lectura y la escritura respecto a las variables a considerar en la estrategia. Se demuestran resultados positivos relevantes en la comparación antes y después para las variables analizadas y los resultados del aprendizaje.es_ES
dc.format.extent68 p.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherBABAHOYO: UTB, 2023es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectGamificaciónes_ES
dc.subjectEnseñanza - aprendizajees_ES
dc.subjectRendimiento académicoes_ES
dc.subjectEstrategia didácticaes_ES
dc.titleGamificación: Desarrollo del aprendizaje en estudiantes de primero de básica de la Unidad Educativa Abogado Jaime Roldós Aguileraes_ES
dc.typemasterThesises_ES


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